ساختمان های تهران به دست مجریان ذی صلاح ساخته نمیشود ؟

رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به خسارت وارده به ساختمان‌های مسکن مهر پاکدشت و مهردشت کرج در پی زلزله اخیر ملارد ، اظهار داشت: بحث مسکن مهر و نظام مهندسی پیچیده است ، بسیاری از ساختمان های مسکن مهر تحت نظارت نظام مهندسی نبوده است .

ساختمان های تهران به دست مجریان ذی صلاح ساخته نمیشود ؟

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به زلزله اخیر در تهران بیان داشت شهرداری تهران اعلام کرده بود برای ساخت و ساز نیاز به سازنده ذی صلاح نیست.

فرج الله رجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت ، در خصوص خسارت وارده به ساختمان های مسکن مهر پاکدشت و مهردشت کرج در پی زلزله اخیر ملارد ، اظهار داشت: در رسانه ها عکسی مبنی بر خسارت وارده به ساختمان های مسکن مهر بر اثر زلزله اخیر ملارد منتشر شد ، برای ارزیابی میزان خسارت وارده باید به فلسفه ساخت ساختمان های مسکن مهر و درجه ایمنی که برای آنها در نظر گرفته شده بود برگردیم.

سطح ایمنی مسکن مهر در حد حفظ جان انسان ها است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیین نامه ایمنی مسکن مهر در سطح حفظ جان انسان ها تعریف شده است ، توضیح داد: طبق آیین نامه ایمنی مسکن مهر ، ساختمان ها باید در حدی تاب بیاورد که مردم بتواند در زمان وقوع زلزله از آن خارج شوند ، البته به این معنا نیست که با این آیین نامه نمی توان مشکلات موجود را تقلیل داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با دستورالعمل هایی می توان نسبت به استحکام دیوار های میانی ، بیرون و نمای ساختمان اقدام و می توان تجهیزات و تاسیسات را کنترل و مدیریت کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین خسارتی که به مسکن مهر پاکدشت و مهردشت وارد شد ، با توجه به کیفیت و سطح ایمنی که برای این ساختمان در نظر گرفته شده ، قابل پیش بینی بود.

این نماینده مجلس در خصوص سطح ایمنی مسکن مهر استان تهران ، گفت: در جریان جزییات سطح ایمنی مسکن های مهر نیستم اما برای مسکن مهرهای استان تهران پیش بینی خاصی نشده است چرا که در ساخت این پروژه به نقشه فاز دوم که مربوط به جزییات است توجهی نمی شد و سازنده تنها طبق نقشه فاز یک کارها را پیش برده است.

نظام مهندسی بر ساخت مسکن مهر نظارت نداشته است

رجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت ، در خصوص نقش نظام مهندسی در زمینه نظارت بر ساختمان های مهر ، بیان داشت: بحث مسکن مهر و نظام مهندسی پیچیده است ، بسیاری از ساختمان های مسکن مهر تحت نظارت نظام مهندسی نبوده است چرا که ناظر نظام مهندسی تنها نقشه ها و آنچه مستند است را ارزیابی می کند و هر میزان جزییات و مستندات بیشتر باشد این نظارت با کیفیت بیشتری خواهد بود.

وی گفت: البته نظارت عمومی وجود دارد و الزاماتی برای نحوه نظارت در جزییات در نظر گرفته می شود اما میزان نظارت متفاوت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام مهندسی در برخی پروژه ها مداخله داشته است ، بیان داشت: نظام مهندسی در زمینه بازسازی بم در استان کرمان ورود پیدا کرد و در برخی پروژه های استان کرمانشاه حضور داشت و در برخی از پروژه های این استان ورود نداشت.

ساخت و ساز در تهران با سازنده ذی صلاح صورت نمی گیرد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص نظارت نظام مهندسی بر پروژه ساخت و ساز تهران ، اظهار داشت: شهرداری تهران پیش از این اعلام کرده بود که برای ساخت و ساز ، سازنده و مجری ذی صلاح نداریم یعنی خلاف مقررات ملی عمل کرد ، دراین شرایط وقتی سازنده ذی صلاح نباشد نظارت بر غیر ذی صلاح بی معنی است.

وی با بیان اینکه کسی مسئولیت خروجی چرخه معیوب را بر عهده نمی گیرد ، گفت: متاسفانه مسئولیت پیمانکار و سازنده بر دوش ناظری می افتد که بر اساس آیین نامه تنها در مقاطعی پروژه را کنترل می کند ، ناظر عضو ضعیف حلقه ساخت و ساز است و در صورت مشکل ناظر مقصر جلوه داده می شود در حالی که حلقه در جاهای دیگر معیوب شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه شهرداری تهران چنین حلقه معیوبی را ایجاد کرده است ، توضیح داد: بعد از دستورالعمل شهرداری تهران ، دیوان عدالت حکمی در خصوص نقص چند بند در مبحث مقررات ملی صادر کرد که به شهرهای دیگر نیز تعمیم داده شد ، اکنون این حکم برگشته است اما هنوز اثر آن را در ساخت و سازهای تهران شاهد نبودیم.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1803 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/10/05
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!