نکات ایمنی نصب لوله و اتصالات داربست

داربست سازه ای فلزی یا چوبی ست که برای ساخت و تعمیر بناهای بلندتر از دو متر مورد استفاده قرار می گیرد. نصب لوله و اتصالات داربست مستلزم داشتن تخصص در این زمینه و رعایت کامل ایمنی ست. نکاتی برای نصب و به کارگیری داربست فلزی در این مقاله خواهید آموخت.

نکات ایمنی نصب لوله و اتصالات داربست

نکات ایمنی نصب لوله و اتصالات داربست

در یک تعریف کلی داربست سازه ای فلزی یا چوبی ست که هنگام ساخت یا تعمیر یک بنا برای دسترسی به نقاط مرتفع و دور از دسترس برپا می شود. نصب لوله و اتصالات داربست که در حقیقت سازه ای موقتی ست از حساسیت بالایی برخوردار می باشد و چنانچه دقت و ایمنی کافی هنگام نصب رعایت نشود می تواند منجر به خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری گردد. داربست های چوبی تقریبا نوع از رده خارج شده ی این اتصالات به شمار می روند و امروزه بیشتر داربست ها را از نوع فلزی با لوله داربست سه متری و شش متری می سازند. این لوله ها در واقع همان لوله های صنعتی هستند که به وسیله ی بست های خاصی به یکدیگر متصل می شوند. مناسب ترین فاصله ی لوله و اتصالات داربست از بنا 30 الی 40 سانتیمتر می باشد.

 

انواع داربست

لوله و اتصالات داربست را در سه مدل مثلثی، چکشی ستاره و چکشی کاسه ای برپا می کنند که ویژگی های هر کدام را به صورت جداگانه به شما خواهیم آموخت.

مثلثی: این داربست از فریم های مثلثی تشکیل شده که به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل شده اند. به این داربست که یکی از مقرون به صرفه ترین مدل های داربست می باشد "اسکافلد" نیز می گویند. نحوه ی نصب لوله و اتصالات داربست مثلثی راحت تر و سریع تر از مدل های دیگر است و هنگام نصب نیازی به آچار و تجهیزات خاصی ندارد.

چکشی ستاره ای: این داربست دارای پایه های عمودی و مهارهای افقی می باشد. نصب لوله و اتصالات داربست ستاره ای تنها به وسیله ی ضربات چکش و بدون استفاده از هرگونه پیچ و مهره انجام می گیرد. از این داربست برای ساخت و تعمیر تاسیسات پالایشگاهی، ساختمان ها و... استفاده می شود. بیشترین موارد کاربرد داربست های ستاره ای در کفراژ بندی سقف های غیر هم سطح یا قوس دار می باشد.

چکشی کاسه ای: ساختار این داربست مشابه داربست ستاره ای ست و محدودیتی برای ارتفاع هنگام نصب لوله و اتصالات داربست وجود ندارد.

 

نکاتی که باید هنگام نصب لوله و اتصالات داربست به آنها دقت کرد

  1. افراد داربست بند کارت مخصوصی دارند که گواهی می دهد این افراد دوره ی نصب لوله و اتصالات داربست را گذرانده اند و از مهارت کافی برای انجام این عمل حساس برخوردار می باشند. از افرادی که متخصص این زمینه نیستند یا از ارتفاع می ترسند برای اتصال داربست کمک نگیرید.
  2. اگر داربستی از نظر ایمنی و فنی مورد تایید نباشد روی آن اتیکت قرمز نصب می شود. کار کردن روی داربستی که دارای این اتیکت می باشد مجاز نیست.
  3. قبل از کار روی این سازه باید لوله و اتصالات داربست در شرایط خاص جوی تست و بازرسی شوند.
  4. هنگام پیاده سازی لوله و اتصالات داربست هیچ ابزاری نباید از بالا به پایین پرتاب شود و استفاده از لوازم حفاظت فردی (کلاه، دستکش، کمربند ایمنی و...) در نصب داربست ضروری ست.
  5. از به کار بردن قطعات معیوب، خم شده یا شکسته در این سازه خودداری کنید.
  6. هنگام خرید و فروش لوله داربست دست دوم به سالم بودن اتصالات دقت کنید.

نصب داربست در تهران و دیگر شهرهایی که ساخت و ساز بناهای مرتفع در آن امری اجتناب ناپذیر است رونق زیادی دارد. قیمت لوله و اتصالات داربست در مقایسه با ایمنی آن اهمیت چندانی ندارد. پکوک با مجموعه ای از تامین کنندگان لوله و اتصالات داربست در تماس است و با معرفی آنها به مخاطبین خود سعی در تامین ایمنی و اطمینان خاطر هنگام استفاده از این سازه را دارد. به نکات تذکر داده شده در این مقاله دقت کنید و هرگونه ریسک در اجرای این اتصالات را از روند کاری خود حذف سازید.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 4022 مرتبه
تاریخ انتشار: 1399/01/28
منبع :




  نظرات
بنری ثبت نشده است!