شهرداری ها ملزم به بازرسی از ساخت و سازها هستند

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تنها گزینه برای رعایت مقررات ملی ساختمان در کشور اجرای آیین نامه کنترل ساختمان است که ارکان ساخت و ساز را ساماندهی می کند.

شهرداری ها ملزم به بازرسی از ساخت و سازها هستند

حامد مانی‌فر در جلسه نشست مدیران مسکن و ساختمان اداره‌های کل راه و شهرسازی منطقه سه کشور در بیرجند افزود: یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر در صنعت ساخت و ساز روابط حاکم بر عوامل اجرای کار است.

مانی‌فر ادامه داد: روابط بین ناظران ، مالکان ، شهرداری‌ها ، سازمان نظام مهندسی و سایر دست اندرکاران ساخت و ساز نشانگر یکی از مشکلات عیب دار در حوزه ساخت و ساز بود که شناسایی شد و قرار است این عیب برطرف و به سمت و سوی مناسب‌تری حرکت کنیم.

وی گفت: آیین نامه کنترل ساختمان که امسال تصویب شد بدون نقص نخواهد بود اما در واقع برای رفع مشکلات چرخه ساخت و ساز این آیین نامه تنها گزینه‌ای است که تهیه و ارایه شده و گزینه دومی از سوی هیچ نهاد دیگری برای اصلاح معضلات شناخته شده معرفی نشده است.

به گزارش خبرگزاری مانی‌فر اظهار کرداین آیین نامه در نهایت تلاش می‌کند ارکان ساخت و ساز را تعریف کرده و در یک سامان مناسب قرار دهد چراکه تاکید می‌کند ساختمان باید دارای پیمانکار و سیستم بازرسی باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ متولی در حوزه ساخت و ساز خود را مسئول و مقصر تخریب‌ها و اشکالات فنی ساختمان نمی‌داند ، افزود: بر‌اساس آیین نامه یاد شده هر ساختمانی باید دارای پیمانکار ، ناظر ، طراح و نظام بازرسی باشد تا کیفیت کار را تضمین کنند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در این آیین‌نامه نظام بازرسی ساختمان بر عهده شهرداری گذاشته شده ، پیمانکار نیز باید به مالک سلامت ساختمان را تضمین کند.

مانی‌فر بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد مقررات ملی ساختمان در مباحث مربوط به بتن ، فولاد و تاسیسات رعایت می‌شود اما در برخی مباحث از جمله ایمنی در برابر آتش سوزی و نگهداری ساختمان هنوز شاهد بی دقتی و کم توجهی هستیم که نیازمند توجه بیشتر متولیان ساخت و ساز است.

وی عنوان کرد: زمین لرزه بزرگ کرمانشاه نشان داد که در اجرای بسیاری از مباحث ۲۲ گانه این مقررات هنوز دچار مشکل هستیم و در اجرای بسیاری از مباحث ساختمان حتی در مقدمه آن مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلف ساخت و ساز وجود دارد ، یادآور شد: وجود مشکلاتی از جمله موضوعات انسانی ، قوانین و مقررات ، نگهداری از محصول نهایی و ... غیرقابل انکار است.

این مسئول اضافه کرد: باید بپذیریم هیچ کدام از مشکلات از آسمان نازل نشده بلکه توسط خودمان ایجاد شده است ، نحوه نگاه ما به موضوعات مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و ما مامور به حل این مشکلات هستیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مقاومت های بسیاری هنگام تغییر یک مسئله می شود ، افزود: وقتی آهنگی برای تغییر نواخته می‌شود تلاش داریم صدای این آهنگ را بخوابانیم و به وضع موجود رضایت می دهیم در حالیکه در مجموع راضی نیستیم.

مانی‌فر گفت: زلزله های اخیری که طی ماه‌های گذشته تا امروز در کشور اتفاق می‌افتد موضوع جدیدی نیست اما تجربیات هیچ‌وقت درس مهمی نشده تا از آن بهره‌برداری لازم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مهندسی با افکار عمومی مواجه هستیم نه فردی ، یادآور شد: بخش ساختمان را باید با اخلاق اجتماعی جلو برد ، اخلاق و رفتار اجتماعی دارای ضمانت است و بایستی در آن ضمانت باشد و ضمانت اجرایی آن قانون است.

وی ادامه داد: آن چیزی که ضامن صحت رفتار اجتماعی ماست ضوابط و مقررات با همه محدودیت ها و مشکلاتی است که بر آن حاکم است.

سومین نشست منطقه سه کشور دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان روز شنبه با حضور مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام مهندسی و مقررات ملی ادارت کل راه و شهرسازی استان های منطقه سه کشور شامل استان‌های خراسان رضوی ، شمالی ، یزد ، گلستان و سمنان در محل هتل سپهر بیرجند برگزار شد.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 2209 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/10/03
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!