ساخت اسکلت فلزی

ساخت اسکلت فلزی

ساخت اسکلت فلزی

 

ساخت اسکلت فلزی :

اسکلت فلزی به دلیل مزایا و ویژگیهای خاصی که دارد، بخصوص در شهرها و محیط های شلوغ که فضا برای ساخت کمتر است، بسیار مقرون به صرفه و پرطرفدار است. ساخت اسکلت فلزی برای انواع ساختمان با کاربری های گوناگون، پل و انواع سوله ها انجام می شود . این نوع سازه از فولاد ساخته شده و سیستم پایداری آن با انتقال بار ساختمان توسط تیرها و ستون های عمود بر هم انجام می شود.ساخت اسکلت فلزی با سرعت بالاتر و پرت مصالح کمتر نسبت به اسکلت بتنی انجام می شود و به دلیل امکان کنترل بیشتر بر نحوه و روند ساخت اسکلت فلزی، کیفیت این نوع سازه در نهایت بسیار بالا است.

انواع اسکلت فلزی ساختمان :

ساختمان های با اسکلت فلزی بنا بر نوع اتصالات و روش ساخت اسکلت به دو نوع اسکلت فلزی جوشی و اسکلت فلزی پیچ و مهره ای تقسیم می شوند:

اسکلت فلزی جوشی :

اسکلت فلزی که اتصالات اجزای آن مثل تیرها و ستون ها و ...، به وسیله جوشکاری انجام می شود اسکلت فلزی جوشی است و برای انواع ساختمان، پل های عابر پیاده، سوله ها و ... کاربرد دارد. این نوع اسکلت فلزی به صورت درجا در کارگاه ساخته می شود و همین امر سبب سادگی ساخت آن نسبت به نوع پیچ و مهره ای است. نکته حائز اهمیت در ساخت اسکلت فلزی جوشی، انجام آن توسط جوشکارهای ماهر و با تجربه است زیرا نوع جوش در استحکام و پایداری سازه


و عملکرد آن در مواقع حساس مثل زلزله بسیار تاثیرگذار است.

اسکلت فلزی پیچ و مهره ای :

ساخت اسکلت فلزی به روش پیچ و مهره ای به از پیش ساخته شدن قطعات در کارخانه و نصب آنها در محل، از استاندارد کیفیت ساخت و سرعت بسیار بالایی برخوردار است. اصولا زمانی که بسته به نوع کاربری و محل ساخت ساختمان، کیفیت بالا و سرعت ساخت اسکلت فلزی مد نظر باشد از نوع پیچ و مهره ای استفاده می شود.

مزایا و معایب اسکلت فلزی :

مزایا:

سطح اشغال فضای کم :

اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی در شرایط و مشخصات مشابه، حجم کمتری دارد و فضای کمتری را اشغال می کند. بنابراین بخصوص در مواردی که زمین ساختمان با محدودیت فضا مواجه است، اسکلت فلزی انتخاب مناسبی است.

پایداری :

دوام و پایداری ماده فولاد بسیار بالا است و اگر اسکلت فلزی در شرایط مناسبی قرار داشته باشد، برای سالهای بسیار زیادی دوام خوبی خواهد داشت.

مصالح همگن :

یکی دیگر از مزایای اسکلت فلزی پیوستگی مصالح آن است. به عنوان مثال در ساختمانهای بتنی به دلیل همگن نبودن فولاد و بتن، ایجاد ترک و ناپیوستگی در محل اتصال مصالح و ... موجب بروز آسیب در اسکلت ساختمان می شود. اما در اسکلت فلزی سازه با مصالح همگن ساخته شده و پیوستگی بالایی دارد.

سبک بودن سازه :

اسکلت فلزی از میانگین وزنی پایین تری نسبت به اسکلت بتنی برخوردار است و همین امر سبب سبک بودن سازه و آسیب کمتر در صورت تخریب می شود. به طور میانگین اسکلت فلزی در هر متر مربع حدود 250 تا 390 کیلوگرم و اسکلت بتنی در هر متر مربع 480 تا 780 کیلوگرم وزن دارند.

مقاومت :

مقاومت بالای فولاد موجب می شود که برای ساختمانهای مرتفع، سوله ها، و ساختمانهایی که بر زمین های با مقاومت کم ساخته می شوند اسکلت فلزی به عنوان سازه انتخاب شود. همچنین تعادل مقاومت فولاد در شرایط کشش و فشار موجب عکس العمل خوب در مواقع تغییر وضع بار می شود در صورتی که به دلیل مقاومت کششی پایین بتن نسبت به مقاومت فشاری آن، در شرایطی که بتن با فولاد مسلح نشده باشد در صورت اعمال بار کششی،  سازه با تخریب های موضعی و آسیب مواجه می شود.

شکل پذیری فولاد :

قابلیت ارتجاعی و شکل پذیری فولاد باعث می شود که از تمرکز تنش در یک نقطه جلوگیری کرده و خرابی های کمتری در اثر تخریب سازه ایجاد شود.

مقاوم سازی در صورت نیاز :


اسکلت فلزی بر خلاف اسکلت بتنی در مواقع مورد نیاز و در صورت ضعف برخی اعضای سازه، قابلیت مقاوم سازی با اضافه کردن قطعات در قسمتهای مورد نظر را دارد.

سرعت بالای اجرا :

سرعت ساخت اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی بسیار بالاتر است و همین امر سبب ترجیح اسکلت فلزی در مواردی است که پروژه ها با محدودیت زمان مواجه هستند.

پرت کمتر مصالح :

قطعات فلزی به کار رفته در اسکلت فلزی در کارخانه تولید و در محل نصب می شود و همین امر موجب هدر رفت کمتر مصالح و یکنواخت بودن خواص مصالح در تمام اجزای سازه نسبت به اسکلت بتنی است.

معایب :

از جمله معایب ساختمانهای اسکلت فلزی نیز به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت کم در حرارت :

فلزات با افزایش دما و حرارت به تدریج مقاومت خود را از دست میدهند. همین امر موجب مقاومت پایین اسکلت فلزی در آتش سوزی و حرارت بالا است.

خوردگی :

فلز در شرایط محافظت نشده در برابر عوامل جوی و محیطی دچار خوردگی شده و از مقاومت آن کاسته می شود بنابراین باید اسکلت فلزی در شرایط کنترل شده محافظت شود.

کمانش :

قطعات فشاری اسکلت فلزی مثل ستون ها، در صورت ارتفاع زیاد و سطح مقطع کم، دچار کمانش شده و این امر یک ضعف اساسی برای اسکلت فلزی محسوب می شود.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 4717 مرتبه
تاریخ انتشار: 1398/04/15
منبع :




  نظرات
بنری ثبت نشده است!