طول تیرچه بلوک و مزایای استفاده از آن

طول تیرچه بلوک و مزایای استفاده از آن

طول تیرچه بلوک و مزایای استفاده از آن

طول تیرچه بلوک با توجه به نیاز ساختمان، خریداری می شود. تیرچه بلوک کاربرد های گسترده ای دارد و بیشتر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تیرچه ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از کارایی ویژه ای برخوردار هستند.

تیرچه بلوک جزء محبوب ترین ابزارهای ساختمانی است؛ چرا که نصب بدون دردسری دارد و همین امر موجب شده که مورد توجه خیلی از مهندسان و ساختمان ساز ها قرار بگیرد.

طول تیرچه بلوک را بر اساس نوع دهانه مشخص می کنند؛ چرا که هر دهانه تیرچه، از طول مختلفی تشکیل شده است که در ادامه متن بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد.

به طور کلی ما در این مقاله از سایت پکوک قرار است اطلاعات مفید و جامعی را در مورد مباحث بالا در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ بنابراین تا پایان این مقاله جذاب همراه ما باشید.

 

در مطالب قبلی از بتن ریزی تیرچه بلوک؛ مزایا، معایب و نحوه اجرا صحبت کردیم ، می توانید از اینجا مطالعه کنید 

        بتن ریزی تیرچه بلوک؛ مزایا، معایب و نحوه اجرا

 

تیرچه بلوک چیست؟

تیرچه بلوک ها نوعی دال یکطرفه محسوب می شوند که برای آپارتمان های چند طبقه کاربرد دارند. با توجه به طول تیرچه بلوک باید گفت که در برخی مواقع، استفاده از آن ها با محدودیت هایی مواجه است. تیرچه بلوک همانطور که از اسمش پیداست در ساختش از تیرچه و بلوک استفاده می شود و بخش انتهایی آن از بتن تشکیل شده است.

 

اجزای تیرچه بلوک

اجزای تیرچه شامل بتن، سیستم خرپایی، دو میلگرد کششی، یک عدد میلگرد فشاری و میلگرد مورب می باشد که میلگرد های کششی در پایین و فشاری را در بالای تیرچه جایگذاری می کنند. طول تیرچه بلوک برای ساختمان سازی می تواند به ۱۰ الی ۱۲ متر نیز برسد.

طول انواع تیرچه بلوک

همانطور که گفتیم طول تیرچه ها بستگی به نوع تیرچه دارد، برای فهمیدن طول تیرچه بلوک به مثال های زیر توجه کنید:

  1. تیرچه بتنی:

طول تیرچه ها بستگی به نیاز ساختمان دارد؛ مثلا برخی از آن ها می توانندتا ۸ متر هم ادامه داشته باشند .نکته مهم این است که از طول تیرچه بلوک با بیش از 7 متر استفاده نکنید؛ اما اگر از تیرچه ای با بیش از ۷ متر استفاده کردید آن ها را به صورت مجاور کنار هم قرار دهید. برای قرار دادن تیرچه به صورت مجاور یا دوبل هیچ محدودیتی تعیین نشده است و این موضوع کار شما را آسان می کند.

  1. تیرچه فلزی:

در واقع همان محدودیت هایی که برای طراحی تیرچه بتنی وجود دارد، برای تیرچه های فلزی هم همان محدودیت ها تصویب شده است.

طول تیرچه بلوک حداقل ۷ متر می باشد، البته با در نظر گرفتن اینکه تیرچه فلزی دارای اتصال در دو قسمت تکیه گاه می باشد.

  1. تیرچه بتنی پیش تنیده:

برای طراحی و استفاده از این نوع تیرچه هیچ محدودیتی وجود ندارد. تیرچه های بتنی سر تنیده تا بیش از ۱۲ متر نیز امتداد دارند. البته جا به جایی تیرچه های ۱۲ متر در تریلی سخت یا حتی غیر ممکن است؛ بنابراین بهتر است که از طول تیرچه بلوک کمتر از ۱۲متر استفاده نمایید.

 

نکاتی در مورد طول تیرچه ها

  • تیرچه های بتنی امکان استفاده تا طول ۱۰ متر را هم دارند، البته در صورتی که آن ها را به شکل دوبل یا مجاور استفاده کنند.
  • طول تیرچه های فلزی تا ۸ متر هم می رسد اما بهترین کار این است که از طول ۷ متر آن استفاده کنید.
  • طول تیرچه بلوک پیش تنیده حداقل ۱۰ الی ۱۲ متر است و می توان از طول های ۹.۵ متری تا ۱۲ متری استفاده کرد یعنی هیچ محدودیتی ندارد.

 

مزایا تیرچه بلوک ها

  1. به راحتی می توان آن را نصب کرد.
  2. هزینه های نصب و راه اندازی آن کم است.
  3. از مقاومت بالایی برخوردار است.
  4. مانع نفوذ رطوبت، پوسیدگی و یا حشرات می شود.
  5. طول تیرچه بلوک متناسب با نوع نیاز ساختمان است.
  6. به سقف فشاری وارد نمی کند.
  7. دارای عایق صدا و دمای بالا است.
  8. نیازی به نیروی حرفه ای ندارد و با نظارت مهندسان قابل نصب است.

 

سخن پایانی

تیرچه بلوک ها از نوعی دال یکطرفه برخوردار هستند که برای خانه های چند طبقه ای استفاده می شوند. این بلوک ها از جنس سفال می باشند که امروزه تغییراتی در ساختار آن به وجود آمده است؛ آن هم جایگزینی یونولیت یا پلی استایرن  به جای سفال است. طول تیرچه بلوک بستگی به نوع آن دارد، مثلا تیرچه بتنی تا طول ۱۰ متر و تیرچه فلزی هم حداکثر ۷ متر می مورد استفاده قرار بگیرد. اما برای تیرچه بتنی پیش تنیده هیچ محدودیتی وجود ندارد و می توان از طول ۹.۵ متر تا ۱۲ متر از آن استفاده کرد.

 

آگهی های مرتبط با تیرچه بلوک را می توانید از اینجا مشاهده کنید

 

 

 

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 8764 مرتبه
تاریخ انتشار: 1400/06/01
منبع :




  نظرات
بنری ثبت نشده است!