مطالعه کافی از حوادث طبیعی در کشور نداریم

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بابیان اینکه ایمنی ساختمان‌ها باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود گفت: در حال حاضر بالاترین آسیب‌های شهری و حوادث در کلان‌شهرها در درجه اول در حوزه ساخت‌وساز رخ می‌دهد حوادث ترافیکی و برق‌گرفتگی در درجات بعدی حوادث کلان‌شهرها محسوب می‌شود.

مطالعه کافی از حوادث طبیعی در کشور نداریم

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بابیان اینکه ایمنی ساختمان‌ها باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود گفت: در حال حاضر بالاترین آسیب‌های شهری و حوادث در کلان‌شهرها در درجه اول در حوزه ساخت‌وساز رخ می‌دهد حوادث ترافیکی و برق‌گرفتگی در درجات بعدی حوادث کلان‌شهرها محسوب می‌شود.

جلال ملکی با بیان مطلب فوق به «صما»گفت: نباید منتظر کاتالیزور و انگیزه برای تحریک و توجه به مبحث ایمنی باشیم. از زمانی که حادثه پلاسکو در شهر تهران اتفاق افتاد و آتش‌نشان‌های غیور کشورمان جان خود را برای نجات جان و مال هم‌وطنانشان فدا کردند ، بحث ایمنی ساختمان بر سر زبان‌ها افتاده است. ایمنی می‌تواند در مرحله پیش از ساخت ، ساخت و یا پس از بهره‌برداری باشد.

وی افزود: در واقع ایمنی در تمامی مراحل ایجاد و اداره یک ساختمان باید مدنظر باشد تا مشکل حادی گریبان گیر ساختمان نشود. چه‌بسا مشکلی که برای یک ساختمان پیش بیاید به مشکلی ملی تبدیل شود. در شهر تهران به‌عنوان پایتخت و مهم‌ترین شهر استان بررسی‌های مختلفی در مورد ساختمان‌های مرتفع انجام‌گرفته است.

ساختمان‌ها در بدو تولد به تلی از خاک تبدیل می‌شوند

ملکی بابیان اینکه کشور ما در مقوله معماری پیشینه بسیار مطلوبی دارد گفت: اما در حال حاضر با ساختمان‌هایی روبرو هستم که در بدو تولد به تلی از خاک مبدل می‌شود و این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد ساختمان‌های ما در دو بخش استحکام و ایمنی با چالش‌های جدی روبرو است.

وی با اشاره به اینکه بخش ساخت‌وساز نیازمند بازنگری کلی است و در این خصوص باید پیمانکاران تحت نظارت جدی قرار بگیرند. خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصناف و نهادهای مرتبط با ایمنی ساختمان‌ها ، همکاری لازم را با سایر حلقه‌های نظارتی ازجمله آتش‌نشانی و خدمات ایمنی انجام نمی‌دهند. به همین دلیل کسی دلیلی نمی‌بیند پروسه ایمنی ساختمان را طی کند. مشکل دیگر بیمه‌ها هستند. شرکت‌های بیمه بدون توجه به رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و برای جذب مشتریان اقدام به بیمه هرگونه آپارتمان یا ساختمانی می‌کنند و همین امر موجب می‌شود مالکان و سازندگان هم هزینه‌ای بابت این موارد نکنند زیرا هر اتفاقی بیفتد بیمه هزینه‌ها را خواهد داد.

ملکی بابیان اینکه نباید فلش حملات تنها به سمت مهندسان ساخت‌وساز باشد گفت: این پیمانکاران هستند که در مناقصات و پروژه‌های سنگین تنها به دنبال سودهای صددرصدی بوده و از گام نخست با تفکر ارزان‌سازی شروع به پذیرش یک پروژه می‌کنند.

ابن کارشناس همچنین گفت: در چنین شرایطی که افراد بسازوبفروش از ساخت‌های برج‌های بلند سودهای چندین میلیونی نصیبشان می‌شود ، چه قدر خوب می‌شود این افراد بر اساس وجدان درونی یک درصد از سود خود را به ایمنی مردم اختصاص دهد. در برخی موارد افرادی که خانه‌ها را می‌سازند ، به‌جای دریافت متری 5 میلیون تومان ، به اسم ساختن ساختمان ایمن متری 5.5 میلیون تومان دریافت کرده است اما اقدامی در راستای ایمن‌سازی ساختمان انجام نداده است. درصورتی‌که اگر ایمن‌سازی ساختمان‌ها صورت بگیرد هزینه پرداختی از جیب مردم و کار آتش‌نشانان کمتر می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در ادامه تأکید کرد: علی‌رغم اینکه ما در کشوری هستم که با بلاهای طبیعی بی‌شماری روبرو هستیم اما در خصوص بهبود ایمنی از دو بعد ساخت‌وساز و مطالبه گری عمومی به باور قلبی نرسیده‌ایم.

ملکی گفت: برای رفع مشکلات کمیتی در خصوص رفع حوادث ساختمانی ، جهان به خود ایمنی ساختمان‌ها رو آورده است به‌طوری‌که طی آن اعلام می‌کنند ایمنی ساختمان‌ها با تعداد طبقات بالا را باید خودتان تأمین کرده و تأییدیه ایمنی آن را از آتش‌نشانی دریافت کنید یعنی برای ساختمان‌ها سیستم اعلام اطفا خودکار و پله‌های فرار تعبیه کنید و پارکینگ‌های خود را فوق مکانیزه بسازید و... اگر چنین نکاتی را اجرا کردید ، هر تعداد طبقاتی که می‌خواهید می‌توانید بسازید اما در ابتدا باید ایمنی آن را تأمین کنید.

شناخت کافی از حوادث طبیعی در کشور نداریم

وی در بخش دیگر سخنانش با یادآوری ریزش ساختمان‌ها در زلزله بم گفت: در زلزله مذکور تمام امدادگران ژاپنی از ساخت‌وسازهای سنگین شهر گلایه داشته و معتقد بودند چرا در کشوری که با بلاهای طبیعی متعددی روبرو است با دیوارهای 70 سانتی‌متری روبرو هستند. اگرچه ما به آن‌های توضیح دادیم که این شهر مملو از بافت قدیمی است ما متأسفانه بافت‌های جدید این شهر نیز با معضل سنگین سازی روبرو بود. به‌هرحال تمامی کشورها بنا بر اتفاقات و حوادث طبیعی مصالح ساخت‌وساز را انتخاب می‌کنند. به‌طور مثال در ساخت‌وسازهای کشور ژاپن به علت طوفان‌های متعدد به منظور سبک سازی از چوب استفاده می‌کنند.

ملکی گفت: به‌هرحال بنا بر مطالب ذکرشده کشور ما با مشکل بزرگی تحت عنوان عدم شناخت و مطالعه کافی از حوادث طبیعی روبرو بوده و به نظر می‌رسد مطالعات صحیحی در این خصوص شکل نگرفته است.

وی بابیان اینکه نباید کاستی‌های ایمنی در بخش ساخت‌وساز را انکار کنیم گفت: کشور ما در خصوص ایمنی ساخت‌وساز با بحران مواجه بوده و نیازمند اقدامات فشرده و برنامه‌ریزی معقولانه است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: هم‌اکنون شهروندان ، ایمنی را هزینه‌ای زائد و حتی نصب تجهیزات ایمنی را مانع زیبایی منازل و محل کار خود می‌دانند این در حالی است که گران‌ترین هزینه‌ها برای آرایه‌های منازل خود انجام می‌دهند.

ملکی درنهایت گفت: برای گسترش فرهنگ ایمنی تمامی نهادها و سازمان‌ها هریک بنا به وظایف ذاتی خود باید در جهت آگاهی مردم در زمینه ایمنی و اطلاع‌رسانی آن تلاش کنند.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 6476 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/25
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!