نقشه برداری یکی از مهمترین مشاغل مهندسی عمران

نقشه برداری یکی از مشاغل مهم اما پر زحمت مهندسی عمران است که در موارد مختلفی مثل تهیه نقشه های راه سازی، نقشه های شهری، نظامی و... کاربرد دارد. یکی از معروف ترین انواع نقشه، نوع utm است که از دقت بالایی برخوردار بوده و مزایای منحصر به فردی دارد که در این مقاله مطالعه خواهید کرد.

نقشه برداری یکی از مهمترین مشاغل مهندسی عمران

نقشه برداری یکی از سخت ترین و پر زحمت ترین مشاغل رسته ی شغلی مهندسی عمران می باشد. به طور کلی به جمع آوری هرگونه اطلاعات زمینی جهت تهیه ی نقشه، نقشه برداری می گویند. در گذشته عمران و نقشه برداری هر دو یک رشته با عنوان "مهندسی راه و ساختمان" بودند. اما از آنجا که تهیه نقشه خود وسعت کاری بالا و زحمات زیادی داشت، این دو گرایش از هم تفکیک شدند.

عملیات نقشه برداری در دو مرحله ی محاسبه و ارائه ی نقشه انجام می شود. به این صورت که نقشه بردار با استفاده از دوربین های خاصی در مرحله ی اول اندازه گیری ها را انجام می دهد و در مرحله ی دوم نقشه را با به کار گیری تخصص خود به صورت آنالوگ یا عددی تهیه کرده و تحویل می دهد.

نقشه شالوده و اساس یک فعالیت عمرانی ست. بنابراین نقشه بردار باید تخصص، دانش و مهارت کافی برای این کار را داشته باشد. می توان گفت سرنوشت یک پروژه ی عمرانی را درست یا نادرست بودن نقشه ی آن تعیین می کند!

متداول ترین کاربردهای نقشه برداری

  1. نقشه برداری شهری: نقشه های شهری برای اجرای طرح های جامع، تفصیلی و هادی در جهت توسعه و عمران شهری استفاده می شوند.
  2. نقشه برداری مسیر: در عملیات های راه سازی، قبل از طراحی و پیاده کردن مسیرها نقشه ی کاملی تهیه می شود. این مسیر می تواند جاده، راه آهن، پل یا هر چیز دیگری باشد.
  3. نقشه برداری ثبتی: این نوع نقشه در جهت تعیین حدود اراضی و مساحت موارد ملکی کاربرد دارد. این نقشه ها در حوزه ی املاک استفاده می شوند و از ملزومات حتمی این حوزه اند.
  4. نقشه برداری زیر زمینی: برای اجرای تونل ها و معادن که از حساسیت بالایی برخوردارند نقشه زیر زمینی تهیه می کنند.

موارد استفاده از نقشه برداری بسیار گسترده اند و نقشه را می توان از روش های مختلفی تهیه کرد. یکی از جدیدترین و کامل ترین روش های نقشه برداری تهیه نقشه utm است.

 

نقشه Utm چیست و تهیه ی آن چه مزیتی دارد؟

Utm نوعی سیستم تصویر است. نقشه هایی که با بهره گیری از این سیستم تهیه می شوند بسیار دقیق و بر اساس سیستم مختصات جهانی هستند. در حقیقت هر نقطه از زمین مختصات منحصر به فردی دارد. نقشه برداری  utm مختصات و موقعیت ملک را با دقت فوق العاده بالا و در حد سانتی متر روی کره ی زمین تثبیت می کند. نقشه utm یو تی ام بیشتر برای تهیه نقشه املاک و نقشه های مربوط به ماده 147 و 148 ثبت اسناد (جلوگیری از تصرف غیر قانونی اراضی شخصی یا دولتی) استفاده می شود.

اداره ی ثبت اخیرا نقشه برداری utm را برای انجام هرگونه امور مربوط به املاک اجباری کرده است. دلیل این التزام این است که با تهیه نقشه utm مختصات دقیق ملک به دست می آید که در کل دنیا منحصر به فرد است و هیچکس نمی تواند ادعا کند سندی با مشخصات ملک مورد نظر دارد. در حقیقت وقتی نقشه یو تی ام برای ملکی ثبت شود، هرگز سند دیگری با مشخصات آن به ثبت نخواهد رسید. از طرفی اختلافات ملکی به علت دقیق بودن این روش نقشه برداری خاتمه پیدا می کنند.

برای تهیه نقشه utm با گوگل ارث به دنبال یک نقشه بردار در تهران هستید؟  سایت پکوک جمعی از بهترین نقشه بردارهای ایران را در این صفحه به شما معرفی می کند. حتما تا به حال اهمیت نقشه برداری را با این مقاله به خوبی درک کرده اید. ما از شهرهای مختلف ایران می توانیم به شما نقشه بردار حرفه ای و منصف معرفی کنیم. چه بسا با استفاده از اطلاعات پکوک از یک نقشه بردار در کرج یا تهران برای انجام امور نقشه برداری در شهر خودتان دعوت به عمل آورید. یا از یک تیم نقشه بردار در اصفهان برای کار در پایتخت درخواست کنید. جمع ما جمع حرفه ای هاست، با اطمینان خاطر از پکوک کمک بگیرید. 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1911 مرتبه
تاریخ انتشار: 1399/01/08
منبع :




  نظرات
بنری ثبت نشده است!