انواع آجر در ساختمان سازی

  انواع آجر در ساختمان سازی

  انواع آجر در ساختمان سازی

آجرهای رسی:

معمولی: این آجرها فاقد سطوحی با پرداخت ویژه هستند و معمولاً برای کارهای داخلی یا کارهایی با اهمیت ظاهری درجه دو یا هرکار دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعدا با مصالح دیگری پوشانده می‌شوند.

نما: این آجرها از رویه‌ای پرداخت شده با بافتی ماسه‌ای یا صاف برخوردارند. این آجرها یک‌رنگ یا چندرنگ‌اند و تراکم آنها بسیار متفاوت است از این آجر ها برای روکار ساختمان‌ها و ایجاد نمای مقاوم و دلپذیر استفاده می‌شود.

آجرهای مهندسی شکل: این آجرها بسیار متراکم‌اند و در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

دیوارها یا جرزهایی که بارهایی سنگینی تحمل می‌کنند.

دیوارهای حائل

 پایه‌های کناری و پایه‌های میانی پل‌ها

پوشش داخلی میله دودکش‌های بتنیو .....

کانال‌های آجری فاضلاب و هرنوع دیوارکشی که در معرض آب و هوا، فرسایش و یا حمله‌ی اسیدی قرار می گیرد.

آجر ماسه - آهکی (آجرهای سیلیکات - کلیسم)

این آجرها به روش‌های متفاوتی با آجرهای رسی ساخته می‌شوند. مصالح مورد استفاده، آهک (به صورت پودر آهک زنده یا شکفته) و ماسه‌ی سیلیسی به نسبت تقریبی 1 به 8 است که با مقدار بسیار کمی آب (آب شرب و آشامیدنی) با هم مخلوط می‌شوند این مخلوط مرطوب تحت فشار زیاد به اشکال آجری موردنظر قالب زده می‌شود. در مرحله‌ی بعد آجرهای نپخته بر روی واگنت‌های فولادی بار شده و به داخل یک اتوکلاو یا کوره بخار تحت فشار بزرگ فولادی رانده می‌شوند پس از بارگیری اتوکلاو، درپوش فولادی آن پیچ می‌شود و بخار تا ایجاد فشار تقریبی 24/110 به داخل آن تزریق می‌گردد و سپس به مدت 7 یا 8 ساعت در همین وضعیت حفظ می‌شود. این وضعیت به آن مفهوم است که بر روی تمامی سطوح آجرها تقریبا نیرویی معادل 016/1تن نیرو وارد می‌شود این فشار به همراه گرما و بخار سبب می‌شود تا ماسه و آهک به صورت شیمیایی با هم ترکیب شوند، به طوری که با تخلیه و سردشدن آجرها بلافاصله می‌توان از آنها استفاده کرد.

چهار دسته از آجرهای ماسه - آهکی وجود دارد که عبارتند از:

آجرهای مخصوص که برای استفاده در کارها مناسب‌اند که مقاومت بالا موردنظر باشد یا کار پیوسته در معرض اشباع‌شدگی با آب یا در زمان اشباع‌شدن مرتباً در معرض دماهای زیر صفر قرار داشته باشد.

آجرهای ساختمانی مناسب نمای خارجی عمومی.

آجرهای ساختمانی مناسب نمای خارجی عمومی که با ملات‌هایی به جز ملات قوی سیمان کار گذاشته می‌شوند.

آجرهای ساختمانی مناسب کارهای داخلی که با ملات‌هایی به جز ملات قوی سیمان کار گذاشته می‌شوند.

 آجرهای بتنی:

روش ساخت این آجرها همانند آجرهای ماسه - آهکی است، اما مصالح مورد استفاده سیمان و ماسه (یا سرباره متراکم آهنگدازی) است.

نوع دیگری از آجرهای بتنی از سیمان و کلینکر یا خاکستر ساخته می‌شود. این آجرها در مکان‌های مختلفی از دیوارهای چینی کار گذاشته می‌شوند، به طوری که زهوارهای مخصوص قاب عکس، قرنیزهای پای دیوار، دریچه‌های سرو غذا و چارچوب‌های در را می توان به آنها میخ کرد.

 بلوک‌ سفالی

در بازار کار ایران اصطلاحاً به آجرهای سفالی با حجم زیاد و وزن کم که در موقع قالب‌گیری در آن سوراخ‌های بزرگ ایجاد می‌شود بلوک می‌گویند. بلوک‌های رایج در ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شود بلوک‌های سقفی و بلوک‌های تیغه‌ای.

بلوک‌های سقفی قطعاتی از سفال هستند به پهنای 40 سانتی‌متر و ارتفاع 20 یا 25 سانتی‌متر و درازای 20 یا 25 سانتی‌متر که دارای لبه مخصوصی می‌باشند که روی تیرچه قرار می‌گیرند و مورد مصرف آن فقط در ساختن سقف‌های تیرچه بلوک می‌باشد و به علت سوراخ‌هایی که در حجم آن ایجاد شده وزن آن بسیار سبک است و هیچ‌گونه تحمل باربری نداشته و در سقف تیرچه بلوک فقط به جای قالب کار می‌کند که بتن روی سقف را تا زمان سخت شدن نگهدارد.

بلوک‌های تیغه‌ای نیز از آجرهای سبک بوده و فقط حجم آن مورد نظر می‌باشد ضخامت آن 10 تا 8 سانتی‌متر است و بلندی و پهنای آن ممکن است 20 یا 25 سانتی‌متر باشد و فقط برای جداسازی فضاهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مورد هم به علت فضاهای خالی که در حجم آن ایجاد شده است با توجه به حجم آن بسیار سبک می‌باشد این سفال‌ها همباربر نیستند.موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب استاندارد شماره 7 این آجرها را آجر توخالی نام‌گذاری نموده و هیچ‌گونه محدودیتی برای تعداد سوراخ‌ها و اندازه‌ی آن و درصد سطح سوراخ‌ها به سطح کل قطعه در نظر نگرفته است.

مواد اصلی تهیه این بلوک‌ها نیز خاک رس می‌باشد ولی در تهیه مصالح آن دقت بیشتری به عمل می‌آید. زیرا تغییر شکل این بلوک‌ها به نسبت آجر فشاری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد و همچنین در مراحل پرس‌کاری و خشک‌کردن و پخت نیز باید دقت شود تا تغییر شکل در آنها به حداقل برسد.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 5461 مرتبه
تاریخ انتشار: 1398/10/25
منبع :




  نظرات
بنری ثبت نشده است!