تقسیم فضا در طراحی داخلی آشپزخانه

بسیاری از طراحان ، دکوراسیون آشپزخانه را بر اساس مثلث کاربردی سنتی یعنی با چیدمان یخچال ، اجاق گاز و سینک در شکلی تقریبا مثلثی طراحی می کنند. این نوع چیدمان در دهه ی ۱۹۴۰ میلادی به منظور کاهش فاصله ی غیرلازم بین لوازم خانگی و بهبود کارایی آشپزخانه پدید آمد این شیوه ی سنتی در حالی که ممکن است مؤثر باشد ، محدودیت هایی دارد و برای هر آشپزخانه ای مناسب نیست. این شیوه هم چنین بر فرض سه لوازم خانگی اصلی (یخچال ، اجاق گاز و سینک) استوار است ، در حالی که بیشتر آشپزخانه های مدرن امروزه شامل لوازم خانگی های بیشتری هستند.

تقسیم فضا در طراحی داخلی آشپزخانه

حوزه ها در آشپزخانه ، موقعیت های کاری جدا درون یک فضا هستند که هرکدام به فعالیت یا کاری متفاوت اختصاص دارد. حوزه های اصلی شامل حوزه هایی برای آماده کردن غذا ، پخت و پز و شستشو می شود.
بر اساس فضا و ترجیحات شما ، حوزه های اضافی نیز می توانند در نظر گرفته شوند. مثلا می توانید مانند تصویر فضایی برای سرو غذا و غذاخوری در نظر بگیرید ، جایی که فضای خوردن از فضای پخت و پز جدا است. شما حتی می توانید محلی مخصوص حیوانات خانگی خود داشته باشید.
هدف از ایجاد حوزه های مختلف در آشپزخانه ، حداکثر استفاده از فضا و کاربری آسان در کنار ظاهری جذاب است.

فضای آماده سازی غذا در دکوراسیون آشپزخانه

حوزه ی آماده سازی غذا بسیار مهم است ، زیرا این حوزه فضایی است که ما حدود ۷۰ درصد زمانی را که از آشپزخانه استفاده می کنیم ، در آن به سر می بریم. این فضا باید دارای سطح کار کافی برای کارهای روزانه نظیر خرد کردن ، پوست کندن ، مخلوط کردن ، تهیه ی ساندویچ و غیره باشد.
کابینت های نگهداری وسایل و یخچال فریزر باید نزدیک فضای آماده سازی باشند تا دسترسی به مواد لازم ، وسایل و قابلمه ها آسان باشد. به همین صورت سطل زباله و سطل مواد بازیافتی نیز باید درون فضای آماده سازی قرار گیرند تا بتوانید به آسانی پوست های مواد غذایی و زباله های بسته بندی ها را بدون طی کردن مسیر زیاد و آلوده کردن احتمالی کف آشپزخانه ، درون آن ها بریزید.

 

فضای پخت و پز در طراحی داخلی آشپزخانه

حوزه ی پخت و پز به طور معمول شامل فر ها ، اجاق گاز ، گرم کننده ها و هر لوازم خانگی مربوط به فرآیند پخت می شود. به طور ایده آل ، حوزه ی پخت باید در کنار حوزه ی آماده سازی یا مقابل آن قرار گیرد.
شما باید قادر باشید به آسانی غذای آماده ی پخت را از روی سطح کار آماده سازی به درون ماهی تابه یا فر منتقل کنید. این بدان معناست که برای انتقال غذای پخته شده و داغ از فر و اجاق گاز به سطح کانتر نیز مجبور نباشید مسافت زیادی را طی کنید.

فضای تمیزکاری در طراحی داخلی آشپزخانه

حوزه ی شستشو معمولا شامل سینک و ماشین ظرفشویی می شود. حدود ۲۰ درصد از زمان ما در آشپزخانه به پاکسازی بعد از کارها می گذرد. از آنجایی که این کار اصلا جذاب نیست ، بهتر است یک برنامه ی کارا برای آن داشته باشیم تا همه چیز به سرعت جمع و جور شود و بتوانیم هرچه زودتر به استراحت مان برسیم. بنابراین نکته هایی در طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد را باید جدی بگیریم.
حوزه ی شستشوی شما به طور ایده آل باید از حوزه های پخت و آماده سازی جدا باشد و در عین حال سطل های زباله و مواد بازیافتی باید نزدیک سینک و ماشین ظرفشویی باشند تا پاک کردن ، شستن و حمل ظروف راحت باشد. به همین صورت کابینت های دیواری نیز باید در دسترس باشند تا خالی کردن ماشین ظرفشویی پر از فنجان ، بشقاب و ظروف شیشه ای آسان گردد.

طراحی آشپزخانه ی شما باید به گونه ای باشد که از این سو و آن سو رفتن شما در فضا در حالی که دست هایتان پر است ، جلوگیری کند و به کارهایتان سرعت بخشد. ضمن اینکه با یک طراحی خوب ، امنیت در فضا برقرار می شود و از برخوردها و شکستگی ها جلوگیری خواهد شد.

برنامه ریزی فضاهای آشپزخانه

در طول فرآیند برنامه ریزی فضایی اولیه برای آشپزخانه تان با طراح آن درباره ی اینکه چه می خواهید صحبت کنید. طراح فضاها را برای ایجاد بهترین طرح متناسب با خواسته ی شما تعیین می کند و یک جریان منظم و آرام از یک حوزه به حوزه ی دیگر ایجاد می نماید.
به طور ایده آل حوزه ها در آشپزخانه به ترتیب زیر نظام می یابند:

یخچال فریزر
فضای کار و حوزه ی آماده سازی
حوزه ی پخت و پز
حوزه ی سرو غذا یا میز غذاخوری
حوزه ی شستشو

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 2623 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/10/07
منبع : چیدانه




  نظرات
بنری ثبت نشده است!