کناف بهتر است یا رابیتس؟

شاید کمترسازنده ای باشد که در تجربیات کاری خود و در مواجهه با چالش انتخاب سقف کاذب ، با این سوال مواجه نشده باشد که ” کناف بهتر است یارابیتس ؟ برای نقد و بررسی دو سیستم ساختمانی باید هدف از این نقد را مشخص نماییم ; بنا براین ، این مقایسه از چندین نقطه نظر قابل بررسی است :

کناف بهتر است یا رابیتس؟

مقایسه کناف و رابیتس از نظر زمان اجرا : در سیستم رابیتس کاری و گچ کاری جهت سقف کاذب ، کار در سه مرحله انجام میشود ( جوشکاری – بستن صفحات رابیتس – گچ کاری ) ، که در سیستم کناف(ساخت و ساز خشک ) نیازی به جوشکاری وجود ندارد ( اتصالات سقف کاذب کناف به صورت پیچ و میخ به سقف اصلی متصل میشوند ) ، همچنین عملیات گچ کاری مستلزم صرف زمان جهت خشک شدن و همچنین خروج نخاله های ایجاد شده مربوط به آن است. در این مقایسه مشخص میگردد که از نظر زمانی سرعت اجرای سقف کاذب کناف ، بسیار بالاتر است.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر هزینه اجرا : مقایسه این دو سیستم از نظر هزینه های اجرایی ، همواره با اختلاف نظر های زیادی میان طرفداران هر کدام از این دو ، همراه است ، اما با دیدی منصفانه و جامع ( درصورتی که تک تک پارامتر های مستلزم هزینه در شرایط برابر بررسی شود ) می توان گفت : هر دو نوع سقف کاذب یاد شده از لحاظ هزینه ظاهری ، نزدیک به هم می باشند ، اما اگر “زمان” را به عنوان پول در نظر بگیریم ، هزینه های مربوط به برق و جوشکاری ، حمل و نقل به دلیل حجم بیشتر مصالح مربوط به سقف رابیتس ، تخلیه نخاله های ساختمانی پس از کار و نظافت آن و … قابل توجه و تامل می باشند. و در یک جمله میتوان گفت : هرچند هزینه های ظاهری هر دو نوع سقف کاذب در یک محدوده است ، اما هزینه های جنبی رابیتس و گچ از کناف بیشتر است .

مقایسه کناف و رابیتس از نظر وزن بار مرده : از نظر مقایسه وزن حاصل از بار مرده سقف کاذب کناف و رابیتس ، سبکی قابل توجه کناف بدیهی خواهد بود.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر ترمیم پذیری و سهولت در تغییرات : در ساختمانها پس از گذر زمان ، ممکن است لوله های تاسیساتی عبور کرده از سقف کاذب به تدریج فرسوده و در مواردی به نشت مایعات بیانجامد. همچنین مشاهده میشود ، پس از گذر ۱۰ الی ۱۵ سال از عمر یک واحد مسکونی تمایل به تغییرات دکوراسیون ( باز سازی ساختمان ) احساس میشود.

در این شرایط نیز برتری با کناف خواهد بود ، زیراسقف کاذب کناف ( در مقایسه با رابیتس ) به سهولت بیشتری قابل باز و بسته کردن ، ایجاد دسترسی و ترمیم کردن است.

تعداد نفرات اجراکننده : همانطور که بیان شد کارسقف کاذب رابیتس و گچ با سه گروه ( جوشکار – رابیتس بند – گچ کار ) یا نهایتا دو گروه ( جوشکار و رابیتس بند – گچ کار ) قابل اجراست که همین فرایند در کار اجرای سقف کاذب کناف فقط با یک اکیپ دو نفره برای هر واحد قابل اجرا می باشد.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر کیفیت : در این مقایسه نیز اگر منصف باشیم خواهیم گفت : اگر کارکناف توسط اکیپ ماهر انجام شود از نظر کیفیت عاری از هر گونه نقص و مشکل خواهد بود اما اگر با رعایت استاندارد ها و ضوابط انجام نشود و در مراحل نصب از گروه باتجربه استفاده نشود ، نمیتوان توقع نتیجه مطلوب را داشت .

به طور کلی وقتی تمام تمرکز کارفرما روی پایین آوردن قیمت تمام شده باشد و تمرکز توجه از کیفیت و تجربه و مهارت های مدیریتی و اجرایی پیمانکار برداشته شود ، انتظار کیفیت ، عاقلانه نیست.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر تناسب با باز سازیساختمان : به جرات می توان گفت در زمینه باز سازی ساختمان نیز به دلایلی که بیان شد ، کناف حرف اول را میزند ( عدم استفاده از جوشکاری و آسیب به سرامیک و شیشه و .. ، سرعت بالا ، تعداد نفرات کم ، سرعت بسیار بالاتر و رنگ پذیری کار بلافاصله پس از پایان )

 

گچ و رابیتس یا کناف در بازسازی و نو سازی ساختمان ؟

کناف یا صفحات روکش دار گچی یا گچ برگ ها ، مواد و مصالحی نسباتا جدید می‌باشند که جایگزین سیستم های سنتی رابیتس و گچک در بازسازی ساختمان شده اند. هر کدام از این دو سیستم مزایا و معایب خود را دارد و ذکر کردن آنها در این مطلب شما را جهت انتخاب هر یک راهنمایی می‌نماید.

مزایای سیستم های سقف کاذب کناف در بازسازی خانه

1) سرعت اجرای کناف قابل مقایسه با گچ نیست. بعد از گچکاری یک دیوار ، (بسته به درجه حرارت محیط) شما به یک تا چند هفته زمان برای خشک شدن آن دارید تا بتوانید بدون مشکل روی آن را رنگ بزنید. این مزیت برای واحدهای که بازسازی خانه آن ها انجام می‌شوند بسیار اهمیت دارد زیرا در زمان کم می‌بایست کار به اتمام برسد و ساکنین در واحد ساکن شوند در نتیجه برای موارد بازسازی خانه که زمان کمی دارید (به خصوص در فصول سرد سال) ، گچکاری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

2) هزینه مصالح و اجرای سقف کناف نسبت به رابیتس و گچ کمتر میباشد. اجرای سقف های کاذب گچ و رابیتس ، به غیر از گچ و رابیتس نیاز به میلگرد ها و پروفیل هایی برای سازه زیر آن دارد. همچنین هزینه هزینه برق مصرفی باری جوشکاری را هم باید یه هزینه های اضافه نمایید. همه این هزینه ها به همراه اجرت اجرا ، از اجرای سقف کاذب کناف بیشتر می‌شود.
3) اجرای گچکاری اصولا کار بسیار کثیفی می‌باشد. در هنگام اجرای گچکاری سقف ها ، گچ به تمام بدنه ها و کف ریخته میشود و بعد از اجرا نیازمند تمیز کاری کل ساختمان دارد. ولی اجرای کناف در بازسازی و نوسازی ، کار تمیزی است و به غیر از کمی گرد و خاک ، کثیفی برای واحد ساختمانی ایجاد نمی‌نمایید. این مزیت به خصوص کار بازسازی دارند که همسایه ها ساکن هستند یا برخی از اثاثیه منزل داخل خانه هست ، اجرای گچکاری کار را درسر آفرین می‌کند.

4) اجرای کناف مصالح مورد نیاز کمتری را برای اجرا نیاز دارد. شاید این جمله در ابتدا اهمیت چندانی نداشته باشد ولی برای نوسازی یک آپارتمان 5 واحده شما نیاز به صدها کیسه گچ 50 کیلویی دارید که حمل آنها به طبقات بالا (به خصوص اگر بالابری برای این کار نداشته باشید) بسیار سخت می‌باشد. در صورتی که حمل ده ها ورق های کناف 20 کیلویی زمان و انرژی کمتری می‌برد.
5) نگهداری کناف در کارگاه با توجه به مقاومت نسبی آن به رطوبت ، نسبت کیسه های گچ ، راحتتر می‌باشد.
6) زمانی که تاسیسات زیر سقف های کاذب نیاز به بازسازی داشته باشند ، باز کردن و ترمیم مجدد کناف بسیار راحت تر از سقف های کاذب رابیتس و گچ می‌باشد.
7) کناف وزن مرده کمتری را بر روی سازه ساختمان وارد می‌نماید.
8) ایجاد نورهای متمرکز داخل سقف کاذب کناف به راحتی و با یک گردبر میسر است ولی برای سقف های رابیتس و گچکاری ، حتما محل های آنها باید از قبل پیش بینی شود.

معایب سقف کاذب کناف

1) اجرای کناف نیاز به نیروی متخصص دارد و درصورتی که نیروی متخصص نکات اجرایی کناف را رعایت نکند ، منجر به ترک خوردن و باز شدن گوشه های آنها می‌‍شود.

2) سقف کاذب کناف نسبت به سقف کاذب رابیتس و گچ ، مقاومت کمتری دارد ، یعنی اگر بچه ای دارید که احتمال میدهید از لبه نور مخفی سقف کاذب آویزان شود ، بهتر است به سراغ گچ و رابیتس بروید که ساپورت های بیشتری از سقف می‌گیرد و دارای مقاومت ب

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 12620 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/10/05
منبع : saghfeknauf




  نظرات
بنری ثبت نشده است!