3مزیت اجرای ساختمان هوشمند

صما- در جریان برگزاری سومین همایش ملی ساختمان پایدار ، مصرف بهینه انرژی پنل «نقش فناوری‌های نوین تأسیسات الکتریکی و مکانیکی در بهره‌وری انرژی در ساختمان» برگزار شد.

3مزیت اجرای ساختمان هوشمند

این پنل با محوریت کاربردهای اینترنت اشیاء در نگهداشت هوشمند سیستم‌های تهویه مطبوع ، ساختمان‌های هوشمند و بهره‌وری انرژی ، موج استارت آبی و تحول در بازار بهره‌وری انرژی در ساختمان ، کاربرد سیستم‌های گرمایی ترکیبی خورشیدی در ساختمان برگزار شد

به گزارش «صما» این پنل با ریاست شهرام دلفانی؛ رئیس بخش تأسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و با حضور محمد مصطفوی؛ رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مرکزی و رئیس گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور ، کرمی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی ، احمد فضلی؛ کارشناس ارشد تأسیسات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و معاون مدیر طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها برگزار شد.

مزایای اجرای ساختمان هوشمند

در ابتدای این پنل تورج بطحایی از انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران در خصوص کاربرد اینترنت اشیاء در نگهداشت هوشمند سیستم‌های تهویه مطبوع بابیان اینکه در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در مورد فواید و امکانات خانه هوشمند شده است گفت: به‌عنوان فناوری‌های کامل و ارزان ، ارتباطات بی‌سیم افزایش‌یافته و طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی در حال گسترده‌تر شدن هستند.

بطحایی گفت: یکی از زمینه‌های رشد سریع اینترنت اشیاء ، خانه‌های هوشمند ، شامل دستگاه‌های هوشمندی است که کاربردهایی نظیر اتوماسیون خانه ، کنترل روشنایی ، آب‌وهوا ، دستگاه‌های سرگرمی ، سلامتی و ایمنی را در خود جای‌داده است که با استفاده از فن‌آوری‌هایی مانند بلوتوث ، وای فای ، زیگبی و ... با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. حضور این دستگاه‌ها تا پایین‌ترین سطوح زندگی خصوصی مردم منجر به تولید و انتقال حجم وسیعی از اطلاعات مهم و خصوصی می‌شود و چالش‌های عمده‌ای در حوزه امنیت ، صحت و محرمانگی اطلاعات به وجود می‌آورد.

وی گفت: خانه هوشمند محل تجمیع کاربردهای مختلف تجهیزات و تعامل آن‌ها با یکدیگر است. این دستگاه‌ها به‌منظور ساخت زندگی سالم ، ایمن و با راحتی بیشتر به وجود آمده‌اند. کاربری‌هایی مانند کنترل روشنایی ، کنترل لوازم‌خانگی ، دستگاه‌های ایمنی ، سامانه‌های نظارت تصویری ، دستگاه‌های کنترل سلامتی و دستگاه‌های تهویه مطبوع ازجمله این موارد است.

وی همچنین گفت: توانمندی سامانه کنترل هوشمند گرمایشی ساختمان علاوه بر کنترل‌های سیستم‌های تهویه مطبوع مانند ترموستات ، اجزای مکانیکی فردی ، مانند محرک‌های کنترل‌کننده دمپر ، می‌توانند به‌طور مستقیم از طریق IoT کنترل شوند. این اجازه برقراری ارتباط دیجیتالی بدون نیاز به یک پانل کنترل جداگانه را می‌دهد.

بطحایی با ارائه پاورپوینتی در خصوص این مقاله گفت: تجربه نشان داده است که یکپارچگی سیستم‌ها می‌تواند بین 30 تا 50 درصد مصرف انرژی را صرفه‌جویی کند.

این کارشناس گفت: از مزایای اجرای ساختمان هوشمند می‌توان به برقراری ارتباط بین سیستم‌های مستقل ، کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی ، کاهش عامل‌های انرژی مانند برق و آب است.

قراردادهای مبتنی بر عملکرد انرژی نقطه عطفی در حوزه تجارت انرژی است

در ادامه همین پنل احمد فضلی معاون مدیر طرح افزایش کار آیی موتورخانه‌ها در خصوص برنامه‌های کسب‌وکار و تجارت در مقوله انرژی مباحثی را ارائه داده و اشاره‌ای به قراردادهای مبتنی بر عملکرد انرژی داشتند.

وی در ابتدای ارائه خود گفت: در قراردادهای مبتنی بر عملکرد ، شرکت‌های خدمات انرژی سرمایه‌گذاری موردنیاز برای اجرای راهکارهای صرفه‌جویی انرژی را انجام داده و عایدی خود را از محل صرفه‌جویی کسب خواهند کرد. لذا اجرایی شدن این قراردادها ، نقطۀ عطفی در زمینۀ مدیریت مصرف انرژی ، به‌خصوص در بخش ساختمان‌های اداری و دولتی کشور خواهد بود.

فضلی بابیان اینکه دولت به‌جای عرضه و تولید بیشتر در حوزه انرژی غیر مولد به دنبال سیاست مدیریت تقاضا در بخش غیر مولد است گفت: زمانی که این مدیریت ایجاد شود با خرید انرژی صرفه‌جویی انگیزه مصرف‌کننده برای صرفه‌جویی ارتقا پیدا می‌کند؛ و بازار بهره‌وری انرژی با رویکرد اشتغال مولد ، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش تولید تجهیزات راندمان بالا ارتقای پیدا می‌کند.

وی گفت: خرید انرژی صرفه‌جویی شده در کشورهای توسعه‌یافته سابقه 15 ساله دارد و کشور ما نیز برای اولین بار خرید انرژی صرفه‌جویی شده با حمایت وزارت نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت دنبال می‌کند.

فضلی گفت: ذی‌نفعان این پروژه مصرف‌کننده‌ها ، دولت و محیط‌زیست است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت صرفه‌جویی و کارآیی ، صرفه‌جویی را محصول رفتار مصرف‌کننده و کارآیی را محصول یک فناوری که باعث شده مصرف انرژی کم شود دانست و گفت: قراردادهای عملکرد مبتنی بر کارآیی نقطه عطفی در حوزه تجارت انرژی است.

استارت آپ‌ها فیلد مطلوب برای سرمایه‌گذاری در مبحث انرژی

در ادامه همین پنل مصطفی صفری عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان موج استارت آپی و تحول در بازار بهره‌وری انرژی در ساختمان گفت: اگر بخواهیم به شکلی ساده و ابتدایی استارت‌آپ را تعریف کنیم: استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به‌سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند.

وی در ادامه با ارائه پاورپوینتی در به چند سؤال در خصوص مقاله مذکور پاسخ داد و در خصوص این سؤالات گفت: یکی از سؤالات مهم این مقاله در خصوص اکوسیستم استارت آپ و سؤال بعدی در خصوص مشکلات بازار خدمات انرژی است.

صفری بابیان اینکه مهم‌ترین مشکل در حوزه خدمات انرژی نبود اطلاعات کافی از بخش عرضه و تقاضا در این بازار است خاطرنشان کرد: متأسفانه در این بازار بخش عرضه و تقاضا به‌خوبی شکل نگرفته است.

وی در خصوص اهمیت ویژگی اکوسیستم استارت آپ نیز گفت: شناخت کافی فضای استارت آپ می‌تواند در شفاف‌سازی فضای عرضه و تقاضا مؤثر واقع شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران در ادامه گفت: استارت‌آپ‌ها می‌تواند فیلد مطلوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب شوند در صورتی‌که بتوانیم شناخت کافی از بازار و موج استارت آپی داشته باشیم.

صفری گفت: برای اینکه یک ایده بتواند در محیط وب سرآمد باشد باید حاوی سه ویژگی ‌نوآوری ، خلاقیت و ایده پردازی باشد.

وی در تفسیر سه ویژگی گفت: طبق تعاریف علمی ، خلاقیت یا آفرینندگی فرآیند ذهنی کشف ایده‌ها و مفاهیم ، یا آمیزش ایده‌ها و مفاهیمِ موجود است که توسط فرآیند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک می‌شود. درواقع خلاقیت یعنی به‌کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایده‌ها یا ایجاد پیوستگی بین ایده‌ها تعبیر نموده‌اند. همچنین به‌کارگیری ایده‌های نوین ناشی از خلاقیت است. درواقع به پیاده ساختن ایده ناشی از خلاقیت که به‌صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود ، نوآوری گویند. اختراع به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است ، اما نوآوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت می‌گیرد.

صفری درنهایت خصوص هدف استارت اپ نیز گفت: هدف استارتاپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است؛ اما جدای از هدف آن شما در این‌گونه گروه‌ها یاد می‌گیرید چگونه درست فکر کنید و ایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهید. وی درنهایت با ارائه اسلایدهای تخصصی به مباحث بازار کردن بهره‌وری انرژی در ساختمان پرداخت.

شایان ذکر است در پایان این پنل برگزار کنندگان پنل پاسخ گوی سوالات حاضر و علاقمندان این پنل شده اند.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1066 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/26
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!