عوارض راه حل های سخت

ما راه‌حل بدون عوارض برای مشکلات نداریم. بزرگ‌ترین مشکل امروز دولت ، بودجه است. بودجه نامتعادل؛ درآمدهای کم و هزینه‌های زیاد. راه‌حل خروج از این بن‌بست ، بالابردن درآمدها و کم‌کردن هزینه‌هاست.

عوارض راه حل های سخت

اکبر ترکان تحلیلگر مسائل سیاسی- اقتصادی و رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور در یادداشتی در روزنامه آرمان ، نوشته است: درابتدا باید بگویم سخنان رئیس‌جمهور که اخیرا در دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان بیان کردند ، از روی صداقت بوده است ، ولی کشور در وضعیتی قرار دارد که نیاز به راه‌حل‌های سخت دارد که این راه‌حل‌های سخت حتما عوارض دارد. ما راه‌حل بدون عوارض برای مشکلات نداریم
 


بزرگ‌ترین مشکل امروز دولت ، بودجه است. بودجه نامتعادل؛ درآمدهای کم و هزینه‌های زیاد. راه‌حل خروج از این بن‌بست ، بالابردن درآمدها و کم‌کردن هزینه‌هاستاما درآمدها از کجا می‌توانند زیاد شوند؟ 

یا باید قیمت سوخت تغییر کند یا سود عوارض گمرکی تغییر کند یا مثلا باید متناسب با رابطه تورم داخلی و خارجی ، قیمت ارز تغییر کند تا صادرات کشور دچار افت نشود. اما هر یک از راه‌حل‌ها ، راه‌حل‌های سختی هستند که عوارض دارند که عوارضش برای عده‌ای ناگوار است. بنابراین تصمیم‌گیری سخت است و برای اینکه این تصمیم‌گیری سخت اتفاق بیفتد ، نیازمند به یک اتفاق‌نظر کلی در سطح کشور هستیم نه اینکه یکی تصمیم بگیرد و دیگری به‌جای حمایت از تصمیم ، تصمیم را هُو بکند.

به این خاطر این تصمیمات مهم باقی مانده‌اند و موقعیتی نیست که دولت وارد این تصمیم‌گیری‌های سخت و سنگین شوند. مثل تصمیم‌گیری در مورد قیمت انرژی ، تصمیم‌گیری در مورد سود و عوارض گمرکی یا تصمیم‌گیری در مورد قیمت ارز که تصمیم‌گیری‌های آسانی نیستند و برای این تصمیمات سخت شرایط مهیا نیست ، لذا دولت وارد اینها نشده و مشکلات بزرگ سر جای خودشان باقی مانده‌اند. پس دولت درحال حل مشکلات غیربزرگ است.

به‌عنوان مثال دولت در پرداخت یارانه نقدی مانده است ، به‌طوری که نه می‌تواند ادامه دهد و نه می‌تواند قطع کند. این یک تصمیم خیلی بزرگ است و نمی‌داند که باید چه کار کند. یک موقع امید داشتیم که با شرایط برجام ، راه‌های بین‌المللی خوبی برای ما گشوده شود ، ولی با آمدن رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا ، همه طرف‌هایی که می‌خواستند با ایران کار کنند ، به‌نوعی یا مورد تهدید یا تحت فشار قرار گرفته‌اند. بنابراین آن حرکت‌های بین‌المللی ما در حدی که مورد انتظارمان بوده ، پرتحرک نیست و کند است. لذا این مسائل کار را سخت کرده و اکنون با مشکلاتی این‌چنینی مواجه هستیم.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1208 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/21
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!