یکی از زیباترین روستاهای البرز

در میان کوه های سر به فلک کشیده البرز ، منطقه ای ییلاقی وجود دارد که بسیار خوش آب و هوا ، دیدنی و جذاب است. این منطقه ، طالقاننامیده می شود و از بخش های شهرستان ساوجبلاغ می باشد. از غرب به کندوان می رسد و از جنوب غربی تا 40 کیلومتری قزوین پیش می رود ، از شمال به رامسر ، تنکابن و الموت وصل می شود ، از جنوب به هشتگرد و از شرق به شهر کرج متصل است

یکی از زیباترین روستاهای البرز

مردم طالقان به زبان فارسی سخن می گویند ، اما لهجه مخصوص به خود یعنی لهجه تاتی دارند. منطقه طالقان ، 80 روستا دارد. طول جغرافیایی این منطقه ، 80 کیلومتر است و از شمال شرق به جنوب غرب کشیده شده ، عرض جغرافیایی آن نیز 15 کیلو متر می باشد و کل منطقه ، حدود 1300 کیلومتر مساحت داردجاهای دیدنی طالقان ، بسیار زیبا و چشم نواز است. در این منطقه ، آثار باستانی زیادی هم وجود دارد ، به خصوص قلعه های فراوان که بیشتر آن ها به دوران اسماعیلیان یعنی زمان حسن صباح باز می گردند

تفاوت طالقان ایران و طالقان افغانستان :

چنان که از نوشته ها و مقالات قدیمی بر می آید ، حضرت علی (ع) نیز به این منطقه اشاره داشته اند. در گفته های ایشان ، اشاراتی به طالقانی که نزدیک به دیلم (دیلمان) می باشد ، شده است. منظور ایشان همین طالقان امروزی است ، زیرا بخشی به نام طالقان که در افغانستان قرار دارد ، در کنار منطقه ای به نام دیلم نیست. بقعه های متبرکه زیادی نیز در این منطقه وجود دارد. آن چنان که از قرائن و شواهد بر می آید ، گستردگی این منطقه در زمان قدیم تا ری و قم ادامه داشته ، یعنی قسمت وسیعی از ایران با این نام خوانده می شده ، به طوری که برخی معتقد هستند که منظور از اشارات اهل بیت به طالقان ، سرزمین ایران بوده است. وجود امامزاده های بسیاری که خودشان از جاهای دیدنی طالقان و از جاذبه های مذهبی آن محسوب می شوند ، در این منطقه خود سندی بر علوی بودن مردمش می باشد. حتی روستایی به نام "یرک" در طالقان وجود دارد که در واقع جزو روستاهای دور افتاده آن محسوب می شود که در این روستا بیش از 73 امامزاده آرمیده اند که در جنگ با کفار در این منطقه به شهادت رسیده اند.

 

چگونگی ورود تشیع به طالقان :

علاقه مردم و کشش آن ها به تشیع باعث این اتفاق شده است. از دیگر عوامل بروز تشیع در این منطقه را می توان جنگ و گریزهای علویان با دشمنان وقت و حرکت آن ها به سمت این منطقه یعنی طالقان را نیز نام برد و همچنین وسعت این منطقه و به دلیل کوهستانی بودن آن ، نداشتن دسترسی آسان به آن را می توان دلیل سوم این ادعا دانست. اولین حکومت شیعه در ایران که همان حکومت آل بویه و دیلمان بوده ، در نزدیکی طالقان به وجود آمده و همچنین اولین وزیر این حکومت ، شخصی به نام صاحب بن عباد طالقانی بود. مقر حکومتی آنان در اصفهان قرار داشت و به گفته ابن خلکان ، اولین کسی که اصفهان را به سمت تشیع سوق داد ، همین فرد بوده و این ادعای خویش را در کتاب وفیات الاعیان نیز آورده است. مردم این منطقه هیچگاه زیر بار حکومت ظلم نرفته اند ، حتی تسلیم اسکندر نیز نشده اند. بدن مردان این منطقه همان طور که در احادیث آمده ، مانند صخره مستحکم می باشد. حسن صباح نیز در این منطقه و در قلعه هایی که از باستان در این منطقه وجود داشتند ، مستقر شد ، مانند قلعه الموت که نام این قلعه ، آموخت و یا همان تعلیم است. کلمه الموت از حروف ابجد می باشد که جمع آن حروف تاریخ ورود حسن صباح به قلعه را نشان می دهند. دلیل انتخاب این منطقه توسط حسن صباح این گونه نقل می شود که: زمانی که وی همراه با یارانش به قلعه رسیدند ، به منظور استراحت توقف کردند ، در این حال پیرمردی با پشته بزرگی از علف به آن ها نزدیک شد. حسن صباح ، نام و مشخصات منطقه را از پیرمرد جویا شد. پیرمرد نام طالقان را بر زبان آورد و اطلاعات لازم منطقه را به وی داد. حسن صباح در جواب به او گفت که شنیده است که مردم منطقه طالقان ، مردمی آگاه به شریعت و دین هستند و سپس چند سوال شرعی از او پرسید. پیر مرد ، پاسخ های مفصلی به وی داد ، در حالی که همچنان پشته علف بر دوش او بود و سپس حسن صباح رو به یارانش گفت که این قلعه را برای مستقر شدن انتخاب کرده است. یارانش دلیل را جویا شدند و حسن صباح در جواب به آن ها گفت: به دلیل وجود چنین مردانی با علم و فضیلت که در این منطقه زندگی می کنند.

 

جاذبه های گردشگری طالقان :

چشمه های فصلی و دائمی در طالقان

399 چشمه دائمی در این منطقه وجود دارد که از مهم ترین جاذبه های گردشگری طالقان به شمار می آیند.  همچنین 57 دهنه چشمه اصلی در این شهرستان دیده می شود. وجود این چشمه ها به دلیل بالا بودن سفره های آب زیر زمینی منطقه است. 4 چشمه بسیار معروف به نام های چشمه آبگرم گنداب ، چشمه آبگرم گراب بالای طالقان ، چشمه آبگرم خچیره و چشمه آبگرم شمال روستای هرنج در این منطقه وجود دارند. چشمه آبگرم گنداب در شمال روستای دهدر در جنوب قلعه مسچال قرار دارد. همچنین چشمه آبگرم خچیره که از مهم ترین چشمه های طالقان است ، در انتهای رودخانه فرعی و خاک رو در شمال روستای خچیره واقع شده است.

آبشار های طالقان :

یکی از زیباترین جاهای دیدنی طالقان ، آبشار های متعدد آن است که در فصول مختلف در سرتاسر این منطقه جاری می باشند. دلیل آن نیز کوهستانی و برف گیر بودن منطقه و همچنین بارندگی زیاد و وجود رودخانه های فصلی و دائمی آن است. از آبشار های معروف منطقه می توان به آبشار نرنو (در روستای جزینان دربند) ، آبشار شلبن (در روستای بزج و در شمال روستای خسبان به طول 30 متر) ، آبشار سفید آب (در غرب قله شاه البرز) ، آبشار آسکان ، آبشار خرس چر (در جنوب قله خرس چر ناریان) ، آبشار کوچک (در قسمت غربی قله کله سنگ سوهان) ، آبشار فصلی میلین (در روستای مهران) و آبشار وارکش (در روستای خچیره) اشاره کردآبشار آسکان ، آبشار جالبی است که در فصل زمستان به صورت یخشار در می آید.

غارها و دست کن های منطقه طالقان :

در طالقان ، غارهای معروف و زیادی نیز وجود دارد که از معروف ترین آنان می توان به غار پراو اشاره کرد. این غار در لیست 900 غار موجود در کشور قرار دارد و همچنین دارای شهرت جهانی می باشد. به غیر از این غار ، تعداد زیاد دیگری غار نیز در شهرستان طالقان به ثبت رسیده اند با نام های غار بزج (شمال روستای یزج) ، غار زالن گاه (شمال غربی روستای دنبلید) ، غار مرغ بند (جنوب قله الانه سر در روستای ناریان) ، غار وی یا (در جنوب شرقی روستای ورکش) و همچنین غارها و دست کن های بادام استان در جنوب امامزاده یوسف بادام استان. از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری طالقان می توان به همین غارها اشاره کرد.

گلگشت های شهرستان طالقان :

در فاصله بین کوه های طالقان ، چیزی که باعث افزایش زیبایی منطقه می گردد ، روستاهای متعدد و مزارع سرسبز و زیبای بین این کوه ها می باشد. در واقع شهرستان طالقان مجموعه ای از زیبایی ها در کنار یکدیگر است ، زیبایی هایی چون دشت ، رود ، کوه و طبیعت چشم نواز و زیبا. طالقان مورد توجه کوهنوردان نیز قرار دارد ، اما مردم عادی نیز از تمام استان ها و شهرستان های اطراف برای گذراندن چند روزی در یک منطقه ییلاقی و سر سبز و خوش آب و هوا به این منطقه می آیند ، به طوری که در سالیان اخیر ، گردشگران زیادی را نیز به سمت خود کشانیده است

 

معروف ترین گلگشت های شهرستان طالقان :

شهرستان طالقان ، از لحاظ گردشگری و تفریح ، شهرستان فوق العاده ای است ، زیرا جاهای دیدنی طالقان با وجود طبیعتی زیبا ، چشمان هر بیننده ای رانوازش داده و او را به سمت خود می کشانند. از جمله جاذبه های گردشگری طالقان می توان به مسیرهای پیاده روی در آن اشاره کرد که بسیار زیبا و لذت بخشند. یکی از معروف ترین مکان های این شهرستان ، یک مسیر پیاده روی است که از روستای حسنجون آغاز شده و به مزرعه دوروان ختم می شود که سرتاسر آن را درختان زیبا و کهنسال گردو فرا گرفته و در کنار آن جویباری روان است که صدای آن احساس آرامش فوق العاده ای را برای هر کسی به ارمغان می آورد. مسیر دیگر ، مسیر پیاده روی روستای خچیره به هفت چشمه است. این روستا یعنی روستای خچیره از زیباترین روستاهای طالقان است و مسیر آن که در واقع مسیر صعود به قله وارکش می باشد ، یکی از مسیرهای زیبای این شهرستان محسوب می شود ، به خصوص در فصل تابستان که طراوت و زیبایی آن هر بیننده ای را مدهوش خود می گرداند. مسیر زیبای دیگر ، مسیر حرکت از روستای گوران به سمت روستای اورازان است. این مسیر از پر درخت ترین مناطق طالقان می باشد و این تراکم درختان ، خود باعث زیبایی دو چندان در این قسمت شده است. این قسمت از طالقان در هر فصل زیبایی مخصوص به خود را دارد ، به خصوص در فصل پاییز که همانند بوم نقاشی مملو از رنگ های زیبا می شود. در این بخش در فصل زمستان یخشار های زیبایی نیز دیده می شود و به دلیل حالت خاص منطقه ، جانوران زیاد و متنوعی که برخی از آن ها نادر نیز هستند ، در آن زندگی می کنند و گاهی حتی می توان آن ها را دید. مسیر زیبای دیگر و از دیگر جاهای دیدنی طالقان ، از کته ده به سمت مندانین است که البته کوهنوردان از این مسیر به قله میان کاهار نیز برای صعود خود استفاده می کنند ، البته از کته ده ، مسیر زیبای دیگری نیز وجود دارد که به دختر قلعه می رسد که از آن برای صعود به قله کاهار بزرگ استفاده می کنند. همچنین در این تفرجگاه طبیعی می توان به مسیر پیاده روی جنگل آسفاران اشاره کرد که از رودخانه به روستای آسفاران که از جمله جاهای دیدنی طالقان است ، می رسد که متاسفانه به دلیل جاده کشی ، این مسیر زیبا شدیدا آسیب دیده و مورد تخریب قرار گرفته است. یکی دیگر از این مسیر های زیبا ، مسیر تکیه ناوه به سمت عالی سر است ، به خصوص در فصل پاییز ، زیرا رنگ های درختان در این مسیر و تنوع این رنگ ها اعجاب انگیز بوده و منظره آن هر بیننده ای را میخکوب می کند. مسیر تفریحی و زیبای دیگر ، مسیر باغ کوچه روستای کوئین به سمت چشمه سار آن است که این چشمه سار ، خودش از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری طالقان به شمار می آید. این منطقه مانند نگینی سبز در میان کوه می درخشد و مطمئن باشید که با یک بار رفتن و بازدید از آن دیگر فراموش نخواهد شد و شما را هر چند وقت به سمت خود خواهد کشاند.

کوه های طالقان :

سلسله کوه های البرز که در شمال کشور قرار دارند ، با طول 950 کیلومتر و عرض 25 تا 110 کیلومتر با وسعتی برابر با 51500 کیلومتر ، منطقه شمالی کشور ما را احاطه کرده است و مانند دیواری ستبر دیده می شود و از غرورآفرین ترین جاهای دیدنی طالقان و ایران به حساب می آید. نام البرز نیز از واژه "هربرز"  گرفته شده که در زبان پهلوی از دو بخش "هر" به معنی کوه و "برز" به معنی بلند تشکیل شده است. این سلسله کوه از رسوبات دوران اول تا سوم زمین شناسی تشکیل شده و در اثر حرکاتی که زمین در دوران چهارم زمین شناسی داشته ، پدیدار گشته است. این رشته کوه عظیم و پهناور از مرز ایران و جمهوری آذربایجان شروع شده و سواحل جنوب غربی و جنوبی دریای خزر را احاطه کرده و تا شمال استان خراسان و کوه های هندوکش و فلات پامیر ادامه یافته است. اگر به نقشه جغرافیایی ایران نگاه کنیم ، رشته کوه البرز را مانند قوسی زیبا در شمال ایران خواهیم دید که مانند گردن بندی آن را فرا گرفته است. این رشته کوه را به سه قسمت البرز مرکزی ، البرز غربی و البرز خاوری و یا شرقی تقسیم می کنند. یکی از این بخش ها ، بخش مرکزی آن است که کوه های طالقان ، از جمله جاذبه های گردشگری طالقان ، جزو آن محسوب می شوند. طول این کوه ها یعنی کوه های طالقان از شمال غربی آبیک در قزوین تا رود کرج ادامه دارد. این مسافت حدود 94 کیلومتر می باشد با عرضی متغیر ، یعنی در برخی مناطق 5 کیلومتر و در برخی دیگر به 25 کیلومتر نیز می رسد. همچنین این رشته کوه یعنی رشته کوه طالقان ، خود از کوه های متعدد کوچک و بزرگی تشکیل شده است. برخی از این کوه ها ، زرده چال ، کوه های پیغمبر ، نمار ، حوضک زرچکانی ، کوروج ، پردی ، پرگال ، ارچنگ ، خشگه چال ، گزانایورد ، کاهار بزرگ و کوچک ، خاکرود ، کرچال ، عقیق ، سیاه سنگ ، اسر ، سات ، هزار بند و شاه البرز می باشند؛ البته باید گفت که این ها تنها تعدادی از این کوه ها می باشند و تعداد زیاد دیگری کوه نیز در این منطقه وجود دارد که شاید ذکر اسم تمامی آن ها در این مقال نگنجد. همچنین این منطقه به دلیل داشتن کوه های مختلف با ارتفاع های متفاوت و شرایط متفاوت ، کوهنوردان زیادی را به سمت خود می کشاند ، البته لازم به ذکر است که این رشته کوه ها در این منطقه با یکی از بلندترین رشته کوه های ایران هم مرز می باشند و آن رشته کوه معروف تخت سلیمان نام دارد. کوهنوردان همواره از روستای پراچان به سمت این قله صعود می کنند. از این روستا می توان به قلل زیاد دیگری یعنی حدود 26 قله مانند علم کوه نیز صعود کرد. برخی از آن ها بیش از 3500 متر ارتفاع دارند. همچنین از این روستا سه مسیر پیاده روی خاص نیز به سه منطقه معروف شمالی وجود دارد. این سه مسیر که هرسه از زیباترین جاهای دیدنی طالقان و ایران به شمار می آیند ، عبارتند از مسیر به سمت جنگل سه هزار ، همچنین کلاردشت و رودبارک.

پوشش گیاهی و جانوری در شهرستان طالقان :

به دلیل نوع قرار گیری این منطقه در سلسله جبال البرز و نوع آب و هوای آن و میزان بارش ها ، این منطقه مکانی خوش آب و هوا و بسیار حاصلخیز است. رطوبت بالای این منطقه و وجود آب و چشمه ها و آبشارهای مختلف در آن ، سرسبزی باغات و جنگل های آن را به همراه دارد. در این منطقه انواع میوه ها مانند گلابی ، زیتون ، سیب ، گردو ، گیلاس ، زالزالک ، بادام ، زرشک کوهی و سایر میوه ها به عمل می آیند. همچنین با رفتن به این منطقه ، شاهد انواع زیادی از درختان نیز خواهید بود. درختانی همچون چنار و بید. در این منطقه کوهستانی و زیبا انواعی از گیاهان دارویی و همچنین تزئینی نیز رشد می کنند. از انواع این گیاهان می توان به تره کوهی ، ریواس ، کاسنی ، ثعلب ، بومادران ، شنگ ، آویشن ، برنجاسف ، گون و جوشیر. همچنین بخشی از آن نیز در فصل بهار پر از شقایق های زیبا می شود که دل از هر بیننده ای می رباید. در این منطقه انواع زیبایی از گل های رنگارنگ کوهی را نیز می توان دید که هر بخشی را به رنگی آذین داده اند. رنگ هایی چون بنفش و آبی و زرد که مانند تابلوی نقاشی زیبایی بر بدنه کوه نقش بسته اند. در این منطقه ، حیوانات زیادی نیز زندگی می کنند ، مانند انواعی از پستانداران و پرندگان وحشی و همچنین حیواناتی چون گراز ، خرگوش ، شغال ، گرگ ، خرس ، کفتار ، عقاب ، زاغچه ، قوش ، دم جنبانک ، کبک و سایر حیوانات که به راحتی توانسته اند در این منطقه زیبا در آرامش زندگی کنند ، زیرا این منطقه خوشبختانه هنوز دستخوش خرابی هایی که توسط آدمی صورت می گیرد ، نشده و مناطقی از آن همچنان بکر باقی ماند است.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 3422 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/16
منبع : hamgardi




  نظرات
بنری ثبت نشده است!