فعالیت مهندسان منوط به دوره های انرژی

اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با تاکید بر ضرورت آگاه سازی مهندسان فعال در حوزه ساخت‎وساز ، برپایی دوره های آموزشی اجباری برای آنها درخصوص مباحث انرژی را جهت ارتقای پروانه اشتغال به کار و همچنین ورود به حرفه الزامی دانستند. آنها همچنین با انتقاد از عدم اجرایی شدن قوانین موجود در حوزه انرژی ، بر ضرورت اجرای آنها تاکید کردند. هنوز قوانین موجود انرژی را اجرایی نکرده ایم

فعالیت مهندسان منوط به دوره های انرژی

در همین راستا عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی درخصوص استانداردهای مطرح شده در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: مبحث 19 مقررات ملی ساختمان مهمترین و مستندترین قانونی است که در سال 70 ابلاغ شده و در اختیار ما قرار گرفته و با رعایت آن می‌توانیم تا حدود زیادی در مسیر مدیریت و صرفه‌جویی مصرف انرژی قدم برداریم.

حسن مجتبی‌زاده در گفت و گو با «صما» همچنین درباره آییننامهها و قوانین موجود در حوزه ساختمان سبز گفت: ما هنوز نتوانستهایم آییننامه‌های موجود در بخش انرژی را اجرایی کنیم و در اجرای آنها با مشکل مواجهیم. بنابراین در وهله اول باید بتوانیم آنها را اجرا کنیم و بعد به فکر بهبود ، اصلاح و ارتقای آییننامهها بیفتیم.

ضرورت فرهنگ سازی در حوزه انرژی

رییس سازمان نظام مهندسی استان زنجان با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ها افزود: کاهش مصرف انرژی بهقدری مهم است که در بیانات رهبری به عنوان یکی از سیاستها و اصول اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادادمه داد: مردم باید آگاه شوند که هرچند با رعایت این مبحث ممکن است در ابتدا یک‌سری هزینه‌هایی را متحمل شوند ، اما در بلندمدت می‌توانند هزینه‌های خود را مدیریت و به ایمنی و راحتی بیشتری در ساختمان دست پیدا کنند.

مجتبی‌زاده با اشاره به اینکه مردم باید اهمیت این موضوع را درک کنند ، تصریح کرد: به‌طور قطع وظیفه نهادهای ذی‌ربط است که در این زمینه کار فرهنگی انجام دهند و رسانهها و صداوسیما باید مردم را درباره این مسائل آگاه کنند تا از مصرف بیرویه انرژی در کشور جلوگیری شود.

اقدامات ناچیز در بخش ساختمان سبز

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ساختمانهای سبز نیز اقدامات خاصی انجام نشده است ، گفت: باید در این زمینه فرهنگسازی و اقداماتی انجام شود. برای مثال ما در سازمان تصمیم گرفته‌‌ایم که بخشی از برق مصرفی خود را از طریق سلولهای خورشیدی تامین کنیم و درصورت تامین اعتبارات مالی موردنیاز ، در این زمینه اقدام میکنیم تا ضمن تامین برق ساختمان ، برای ترویج مقررات ملی فرهنگسازی انجام دهیم.

مجتبی‌زاده با انتقاد از اینکه مجموعه اقدامات انجام شده در زمینه ساختمانهای سبز قابل توجه نیست ، افزود: مسئولان رده بالای کشوری باید تدابیر اساسی در این بخش بیندیشند و با سیاست‏گذاری صحیح ، این مهم را ابلاغ ، اجباری و الزامی کنند تا به اهداف موردنظر برسیم.

وی همچنین درباره اقدامات لازم برای آشنایی مهندسان با مصالح و تجهیزات موثر در بهینه سازی مصرف انرژی گفت: آموزش مهندسان یکی از اولویتها است و باید برای مهندسان دارای پروانه که در حوزه ساختوساز فعالیت می‌کنند ، دوره های آموزشی خاصی را در نظر بگیریم و الزامی کنیم که برای تمدید یا ارتقای پروانه خود ملزم به گذراندن این دورهها باشند.

مجتبی زاده خاطرنشان کرد: همچنین برای مهندسانی که میخواهند به حرفه ورود کنند ، باید سختگیری بیشتری داشته باشیم و بحث انرژی جزو مباحث آزمون آنها باشد تا بتوانند بر این مباحث تسلط داشته باشند.

وی در پایان با مقایسه کیفیت ساخت و سازهای امروز نسبت به دودهه قبل گفت: در بخش سازه با توجه به رعایت مباحث نهم و دهم مقررات ملی ، در حال حاضر کیفیت ساختمانها به نسبت 20 سال قبل بسیار ارتقا یافته و هرچند به حد ایده‌آل نرسیده و نواقص و تخلفاتی هم وجود دارد ، اما وضعیت بهبود پیدا کرده و به‌تدریج مردم این الزامات را جدی گرفته و رعایت کرده اند.

تحقق بهینه سازی با تغییر در طراحی و نظارت

همچنین عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با انتقاد از اتلاف انرژی در ساختمان‌های کشور ، درخصوص راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها گفت: علیرغم اینکه انرژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، اما بیشترین اتلاف انرژی در کشور مربوط به ساختمان‌ها است و قسمت عمده اتلاف انرژی در ساختمان‌ها هم مربوط به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است.

مجید جی افرام در گفت ‌وگو با «صما» ادامه داد: با تغییرات نسبتا ساده در طراحی و نظارت و نیز استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روزتر ، می‌توانیم به صرفه‌جویی بسیار خوبی در بخش مصرف انرژی در ساختمان‌ها دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: اگر به مباحثی نظیر شرایط اقلیمی ساختمان ، عایق‌ کاری پوسته‌ ساختمان و نحوه قرارگیری ساختمان با توجه به همجواری‌های آن توجه کنیم ، بدون نیاز به صرف هزینه زیاد می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی کمک شایانی به ما بکند. روی آوردن به استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین مانند هوشمندسازی ساختمان ، گرمایش از کف و... هم می‌تواند تاحد زیادی به حفظ سرمایه‌های ملی در زمینه‌ انرژی کمک کند.

نقش نظام مهندسی در کاهش مصرف انرژی

جی‌افرام درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در این زمینه عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی در حال فعالیت روی این مسائل است و دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد و به معرفی تکنولوژی‌های جدید می‌پردازد. امیدواریم که این موارد در ساخت‌وساز و طراحی ساختمان‌ها موثر واقع شود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه در راستای ارتقای سطح آگاهی و دانش مهندسان درباره مصالح نوین چه اقداماتی در حوزه کاهش اتلاف مصرف انرژی صورت گرفته است ، گفت: در طول سال سمینارها و همایش‌های علمی بسیاری با همکاری سازمان نظام مهندسی برگزار می‌شود.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر این ، کمیسیون انرژی شورای مرکزی فعال است و دستورالعمل‌ها را به استان‌ها ابلاغ می‌کند و راهنمایی‌های لازم را به‌عمل می‌آورد. بر این اساس مجموعه اقدامات خوبی در حال انجام است ، هرچند که می‌تواند توسعه پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی در عین حال با انتقاد از اختصاص یارانه‌ زیاد به بخش انرژی اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث شده تا اتلاف انرژی در کشور زیاد شود ، اختصاص یارانه زیاد به بحث انرژی است. یعنی انرژی به قدری پایین‌تر از قیمت واقعی خود عرضه می‌شود که مردم در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمی‌کنند.

نقش بخش خصوصی در بهینه‌سازی مصرف انرژی

جی‌افرام همچنین درباره نقش بخش خصوصی در بهینه‌سازی مصرف انرژی و اقدامات لازم در این حوزه تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند با واردات و تولید مصالح و تجهیزات موثر در کاهش مصرف انرژی و نیز اجرای پروژه‌های بزرگی که منجر به صرفه‌جویی‌ ملی می‌شود ، به دولت کمک کند.

وی افزود: بخش خصوصی می تواند در بهبود وضعیت موتورخانه‌ها و اجرای پروژه‌های مربوط به موتورخانه‌ها مشارکت کند و با تضمین کاهش مصرف انرژی ، حق‌الزحمه اجرای چنین پروژه‌هایی را از دولت دریافت کند.

جی‌افرام در پاسخ به اینکه منابع مالی موردنیاز برای بهینه‌ سازی مصرف انرژی را چگونه می توان تامین کرد ، گفت: منابع مالی لازم را می‌توان از طریق تعدیل یارانه‌های انرژی ، تشویق کردن مردم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهینه کردن سیستم‌های انرژی تامین کرد. یعنی هرچه مصرف انرژی کمتر شود ، هزینه‌هایی که بهره برداران باید پرداخت کنند ، کمتر خواهد شد. هرچند که دولت هم به‌عنوان متولی مادر حتما باید این بحث اساسی را مدنظر قرار دهد.

یادآور می‌‍شود سومین همایش ملی ساختمان پایدار ، مصرف بهینه‌سازی انرژی با همکاری سه‌جانبه مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان ، سازمان نظام‌مهندسی کشور و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در 20 و 21 آذرماه در محل مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد .

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1007 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/14
منبع : samair




  نظرات
بنری ثبت نشده است!