پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی چه میگذرد ؟

روزنامه ایران در گفت و گو با اسماعیل کاظمی رییس اتحادیه مصالح ساختمانی نوشت: دوران ساخت وسازهای بازاری تمام شده است و ساخت یک ملک به غیر از زیان چیز دیگری برای سازنده ندارد.

پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی چه میگذرد ؟

این حرف دل سازندگانی است که با افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی بیان می‌کنند. محصولات فولادی 70 درصد ، شن و ماسه بین 30 تا 35 درصد ، سیمان 15 درصد و بتن هم رشد قیمت را در سال‌جاری تجربه کردند.این افزایش قیمت به غیر از آنکه باعث شد قیمت مسکن سیر صعودی به خود بگیرد خیلی از سازندگان را از بازار مسکن دور کرد.مگر کسانی که از سر اجبار یا علاقه نمی‌توانند این حرفه را کنار بگذارند.در مورد گرانی قیمت انواع مصالح ساختمانی صحبت‌های زیادی مطرح شده است اما فعالان این حوزه حرف‌های جدیدی برای گفتن دارند.رؤسای اتحادیه نهاده‌های ساختمانی از حضور افرادی در بازار صحبت به میان می‌آورند که باعث شدند قیمت‌ها در مسیر گرانی قرار گیرد.

* هلدینگی که یک تنه قیمت‌ها را 35درصد گران کرد
اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی از هلدینگی گفت که فعالیت‌شان باعث افزایش 30 تا 35 درصدی شن و ماسه شده است. وی افزود: در سال‌جاری هلدینگی در بازار شن و ماسه متولد شد که کار آن هماهنگ کردن قیمت‌ها بود. البته معلوم نیست قیمت‌ها را هماهنگ کرد یا شن و ماسه بازار را خریداری کرد تا قیمت دلخواه را تعیین کند. بر این اساس بواسطه حضور هلدینگی که از آن صحبت شد قیمت‌ها بسرعت بالا رفت واین امر باعث گرانی بتن (ماده اولیه بتن از سیمان ، شن و ماسه است)هم شد. با‌وجود تمام اخطارهایی که داده شد ، سازمان حمایت در این جریان ورود نکرد و متأسفانه سازندگان مسکن مجبور شدند با قیمت‌های بیشتری خرید خود را انجام دهند. وی به رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هم اشاره کرد و گفت: این مجموعه‌ها گاهی قیمت را بالا و گاهی قیمت‌ها را پایین می‌آورند لذا همین نوسان باعث می‌شود تا قیمت برای مصرف‌کننده بالا برود. در مورد سیمان همچنین اتفاقی رخ داد. با‌ وجود مازاد تولید ، قیمت این محصول 15 درصد در سال‌جاری گران شد. ولی در مورد گچ شاهد هیچ اتفاق قیمتی نبودیم.

* گرانی فراتر از قیمت‌های جهانی بی‌معنا است
محمد آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن هم که پیش از این خبر افزایش 70 درصدی قیمت محصولات فولادی را داده بود گفت: افزایش قیمت محصولات فولادی از خردادماه آغاز شد و تا پایان شهریورماه ادامه داشت. این رشد قیمت به گونه‌ای بود که از محاسبات جهانی فراتر رفت و حتی قیمت محصول صادراتی از عرضه داخلی ارزان‌تر بود و این اتفاق به جهت اینکه هیچ توجیه اقتصادی و علمی نداشت برای ما بی‌معنا بود. لذا متوجه شدیم که برخی قصد سوءاستفاده از بازار را دارند.از آنجا که دیدند هر قیمتی عرضه شد خریدار وجود دارد قیمت‌ها را بالا بردند اما مهرماه نظارت بر بازار دو چندان شد و اکنون شاهد ثبات قیمت‌ها هستیم. وی با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات فولادی ابتدا به خاطر قیمت جهانی بود تصریح کرد: خوشبختانه جلوی سوداگری در این بازار گرفته شد. رشد قیمت به جهت رونق بازار نیست. البته نسبت به سه سال پیش وضعیت بازار بهتر شده است و از رکود گذشته خارج شدیم اما هنوز به دوران رونق نرسیدیم. در حال حاضر نوسان قیمت در این حوزه به خاطر قیمت ارز است.

* قیمت‌ها رکورد زد
آزاد با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات فولادی منجر به گرانی قیمت مسکن می‌شود تأکید کرد: قبل از خردادماه قیمت میلگرد که در ساختمان جزو پرمصرف‌ها است کیلویی هزار و 600 تومان بود اما اکنون قیمت آن بین 2هزار و 100 الی هزار و 150 تومان است.هر چند در مقطعی 2هزار و 500 تومان را هم تجربه کرد. تیرآهن هم که شش ماه پیش هزار و 700 تومان بود اکنون به 2 هزار و 700 تومان رسیده است. وی درباره سیمان هم اظهارنظر کرد و گفت: مدت زیادی بود که قیمت سیمان گران نشده بود چرا که بازار این بخش کشش هیچ رشد قیمتی را ندارد. تولید بیش از تقاضا است و حتی صادرات هم صورت می‌گیرد اما با تمام تفاسیر برخی از کارخانجات که محصولات خود را از لحاظ کیفی بالا می‌دانند ، با توجیه افزایش هزینه دستمزد ، آب و برق قیمت‌ها را بین 5 تا 6 درصد گران کردند.

 300*تومان گرانی طی 10 روز
یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی هم گفت: طی 10 روز اخیر قیمت مصالح ساختمانی چون سیمان 300 تومان گران شده است و این امر به کرایه حمل هم رسیده است. اکنون سیمان تیپ 2 را با قیمت 8هزارو 500 تومان می‌فروشیم این در حالی است که با قیمت 7هزار و 800 تومان از کارخانه خریداری می‌کنیم.

* حذف سوداگری از بازار مسکن
یکی از سازندگان ملک در تهران نیز در گفت‌و‌گویی کوتاه به مواردی اشاره کرد که حال و روز این روزهای بازار ساخت وساز است. وی گفت:دیگر ساخت و ساز مانند سال‌های گذشته صرف اقتصادی ندارد. افزایش هزینه‌ها ، خواب سرمایه ، گرانی مصالح ساختمانی و... باعث شده سوداگری در ساخت و ساز مسکن حذف شود. اکنون اکثر سازندگان برای اینکه بتوانند ادامه حیات بدهند سراغ فعالیت‌های خاص و به قول معروف لاکچری در حوزه مسکن رفته‌اند مانند نقاشی رومی در ملک که چندین ماه زمان می‌برد. در چنین شرایطی ساخت ملک می‌تواند سودده باشد. اما با شرایط گذشته و سنتی ساخت و ساز منفعت مالی ندارد و بهتر است بگویم زیانده هم شده است. از طرفی این را هم نباید فراموش کرد که بازار مسکن مانند سال‌های گذشته رونق ندارد و سایه رکود چند سالی است که بر این حوزه افتاده است.

* متوسط افزایش قیمت حدود 13درصد است
مرکز آمار هم در آخرین گزارش خود مهر تأییدی بر افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی زد و عنوان کرد: شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان 96 (بر مبنای سال پایه 90) ، شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در تابستان برابر با 211.6 بود. این رقم در مقایسه با بهار 95 بالغ بر 7.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان) 13.4درصد افزایش داشته است. شاخص گروه سیمان ، بتن ، شن و ماسه در تابستان امسال 215.2 است که نسبت به فصل قبل 12.5 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه گچ و گچ کاری نیز در تابستان سال‌جاری 201.3 بود که نسبت به فصل قبل بدون تغییر بوده است.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1151 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/09
منبع : eghtesadnews




  نظرات
بنری ثبت نشده است!