ضعف نظارت ، سازندگان را به عملکرد دلخواه سوق داده است

مدیرکل معماری و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص انتقادات وارد بر کوتاهی بخش خصوصی در ورود به حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: مشکل عمده در این بخش آن است که سیاست‌گذاری‌های دولتی در زمینه اعطای تسهیلات و مشوق‌های انرژی به اندازه کافی وجود ندارد تا در بخش خصوصی برای ورود به این امر ایجاد انگیزه کند.

ضعف نظارت ، سازندگان را به عملکرد دلخواه سوق داده است

همتعلی عبدی‌نژاد در گفت‌وگو با «صما» با تاکید بر اینکه بخش خصوصی معمولا تابع یک‌سری محاسبات اقتصادی است ، افزود: صرفنظر از بخش‌های خیریه که اهداف دیگری دارند ، بخش خصوصی وقتی تصمیم به فعالیت در حوزه خاصی می گیرد ، انتظار دارد که سود و منفعت حاصل از آن پروژه با هزینه فعالیت وی تناسب داشته باشد و در غیر این صورت امکان ورود به حوزه را ندارد و طرح معمولا منجر به شکست می‌شود

وی با تاکید بر نقش مهم بخش خصوصی در بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای قوانین انرژی اظهار کرد: باید سیاست‌هایی برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی ایجاد شود و با این اوصاف در این قضیه بخش خصوصی را چندان مقصر نمی‌بینم.

نقش کلیدی بخش خصوصی در تدوین قوانین انرژی

عبدی‌نژاد با بیان اینکه بخش خصوصی همچنین می‌تواند در تدوین مقررات و قوانین انرژی ایفای نقش کند ، افزود: بخش خصوصی ‌می‌توانند از طریق نهادهای حرفه‌ای و نمایندگی‌های خود در تدوین این مقررات مشارکت داشته باشند تا ضوابط و قوانین این حوزه منطبق با خواسته‌های دقیق و فنی آنها باشد؛ مخصوصا در جزئیات امور که کاملا وابسته به فعالیت بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه دولت فقط می‌تواند در سیاست‌گذاری و تمهید مقدمات کلی و بعضا سیاست‌های تشویقی ورود پیدا کند ، افزود: بقیه امور برعهده بخش خصوصی است و اگر این امر برای آنها توجیه اقتصادی پیدا کند ، بخش خصوصی می‌تواند در قالب ساختارهایی که دارد آن را دنبال کند و حتی می‌تواند به یک بیزینس و فعالیت اقتصادی منجر شود که جنبه‌های اشتغال‌زایی و درآمدزایی هم به دنبال داشته باشد.

این مسئول همچنین با انتقاد از اینکه مردم هنوز با اهمیت انرژی آشنا نشده اند ، گفت: با وجود اینکه قیمت حامل‌های انرژی اینکه آزاد شده‌ ، اما مردم هنوز چندان حس مراقبت و صرفه‌جویی لازم در مصرف انرژی را ندارند و این ذهنیت هنوز پیدا نشده که انرژی بسیار باارزش است و نباید به‌راحتی آن را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: این در حالی است که اگر این فرهنگ‌سازی در بخش انرژی اتفاق بیفتد و همچنین این مهم در دستور کار بخش خصوصی قرار گیرد ، می‌تواند از ابعاد مختلف مثل توسعه فناوری‌ها ، کارآفرینی و اشتغال‌زایی و حتی تحقق اقتصاد مقاومتی کمک‌ کننده باشد.

نظام نظارت بر ساخت و ساز باید کنترل شده باشد

وی در ادامه درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در حوزه انرژی و اقدامات این سازمان در این بخش بیان کرد: در مقررات ملی ساختمان ، مبحث ویژه‌ای برای عایق‌کاری و توجه به ذخیره انرژی وجود دارد. علاوه بر این ، بخشی از این موضوع به حوزه شهرسازی و معماری برمی‌گردد. یعنی اینکه ساختمان با چه ویژگی‌هایی طراحی شود و چه الگو و طرحی را انتخاب کنید که متناسب با اقلیم منطقه باشد.

عبدی‌نژاد همچنین با اشاره به نقش استفاده از انرژی‌های طبیعی در کاهش مصرف انرژی های فسیلی گفت: توسعه استفاده از انرژی طبیعی و جلوگیری از پرت انرژی در ساختمان ، مسائلی است که از نظر انتخاب الگوی طرح همیشه تا حدود زیادی هدف صرفه‌جویی انرژی را تحقق کرده است.

وی افزود: سازمان‌های نظام مهندسی معمولا هم در طراحی و هم در طراحی تاسیسات مداخله دارند و هم در بخش اجرا به عنوان ناظر فعال هستند تا نقشه ها و طرح ها ضمن اینکه به درستی طراحی می شوند ، در بخش اجرا هم به درستی تحت نظارت مهندسان ناظر اجرا شوند.

عبدی‌نژاد تاکید کرد: در بخش اجرا اگر به خوبی مراقبت شود که مصالح و شیوه‌های اجرایی به خوبی کنترل و با دقت و طبق استانداردها انجام شود ، کمک بسیاری می‌کند که ساختمان موردنظر طبق مقررات ساخته شود. البته ممکن است در ظاهر مقررات رعایت شود ، اما همچنان پرت انرژی داشته باشیم و تفاوتی بین این ساختمان با ساختمان‌های دیگر نباشد.

وی در پایان با اشاره به نقش مهم نظام مهندسی در بخش نظارت و طراحی ساختمان ها تاکید کرد: بر این اساس نظام نظارت ما باید کنترل شده باشد و صوری نباشد. چرا که امروزه متاسفانه امضافروشی در بین مهندسان ناظر مرسوم شده و برگه‌ای را امضا می‌کنند و پول خود را می‌گیرند و در سوی دیگر سازنده کار دلخواه خود را انجام می‌دهد

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 961 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/05
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!