یک نکته مهم در رسیدن به ساختمانهای ایمن

شاخص رعایت اصول ایمنی به عنوان یکی از شاخص¬های مهم پیشرفت جوامع ، همواره مورد توجه کشورهای در حال توسعه بوده است. طبق آمار جهانی از بیش از ۴۰ نوع بلای طبیعی به ثبت رسیده در جهان ، ۳۳ نوع آن در ایران به وقوع پیوسته است!

یک نکته مهم در رسیدن به ساختمانهای ایمن

براساس آمارهای ارائه شده ، متاسفانه شاهد آن هستیم که صنعت ساختمان ، قریب به ۵۰ درصد از حوادث كارگاهي را به خود اختصاص داده و عامل بیش از ۸۰ درصد این حوادث نیز خطاي انسانی گزارش شده است.

در حال حاضر طیف وسیعی از حوادث كارگاهي ، ناشی از عدم توجه به اصول فنی و ایمنی ، استفاده از مصالح غیراستاندارد و به­ کارگیری کارگران فاقد مهارت مي باشد که قاطبه این موارد نيز توسط سازندگان فاقد صلاحیت رقم میخورد.

این در حالیست که بسیاری از این تخلفات نيز توسط مهندسان ناظر به مراجع صدور پروانه گزارش میشوند. اما غالبا اقدامي در راستاي جلوگيري از ادامه روند ساخت و ساز اين پروژه هاي ساختماني صورت نمي پذيرد.

واقعیت آن است که رسیدن به "ساختمانهای ایمن و مقاوم" ، راه حلی جز حذف افراد فاقد صلاحیت از چرخه ساخت و ساز ندارد. لذا ضروری است عزم همه مسئولین و آحاد جامعه درجهت کاهش این خطای حادثه ساز كه موجب اتلاف جبران ناپذير سرمايه هاي ملي نيز مي شود ، جزم گردد.

پنجم دی ماه ، علیرغم آنکه يادآور روزهای تلخی است که تلفات جانی و خسارات مالی گسترده ناشی از بلایای طبیعی درنقاط مختلف کشورمان حادث گرديده است ، اما فرصت مناسبی است تا يكبار ديگر عملکرد سالانه خود در جهت کاهش اينگونه حوادث را مورد ارزیابی قرار دهیم.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در دوره هفتم ، این حوزه را با تشکیل "کمیته ایمنی" سازماندهی نموده و تحقق اجرای برنامه های مختلف در امور آموزشی ، پژوهشی و بازرسی را بشرح ذیل مورد برنامه ریزی و پیگیری قرار داده است:

۱برگزاری ۵ نشست کشوری با همکاری ۹ استان منتخب و تدوین برنامه های هفده گانه کاهش حوادث ساختمانی

۲تربیت مدرسان ایمنی با همکاری اداره كار و شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان درجهت برنامه ریزیهای مختلف آموزشی ایمنی ویژه مهندسان ساختمان

۳انتخاب و تهیه ۵ عنوان طرح تحقیقاتی و پژوهشی پس از اقدامات کارشناسی و تخصصی اولیه و برنامه ریزی لازم جهت تحقق طرحهای مذکور قبل از پایان دوره هفتم

۴راه اندازی واحد بازرسی ایمنی و انجام بازرسی های متعدد از وضعیت ایمنی ساختمانها در طول یکسال اخیر و گزارش ساختمانهای ناايمن به مراجع ذیصلاح

۵حمایت مادی و معنوی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها درجهت ارتقاي سطح ایمنی ساختمانها

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 2340 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/10/05
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!