آیا فقط عیار سیمان ملاک ساخت بتن سبک است ؟

یکی از دغدغه های اصلی پیمانکاران مجری بتن سبک و کارفرمایانی که تصمیم دارند از بتن سبک در پروژه خود به منظور کفسازی واحد ها و یا شیب بندی بام استفاده نمایند انتخاب نوع طرح اختلاط بتن فوم می باشد و معمولا ملاک اصلی ساخت بتن فوم را عیار سیمان مصرفی در نظر می گیرند .

آیا فقط عیار سیمان ملاک ساخت بتن سبک است ؟

در واقع عامل عیار سیمان ( با فرض وجود فوم با کیفیت ) عامل اصلی و مهم در طرح اختلاط ( فوم + سیمان + آب ) می باشد و در صورتی که به هر دلیل به این طرح اختلاط ماسه ریز دانه یا پود سنگ و یا پوکه و یا اجزای دیگر اضافه نماییم عوامل مهم دیگری در طرح اختلاط فوم بتن دخیل می گردد

به دلیل اینکه کلیه ی استاندارد های مورد نیاز همچون مقاومت فشاری مناسب ، وزن بسیار کم ، سرعت اجرای عالی ، عایق بودن در برابر حرارت و صوت ، عمر کیفی طولانی و صرفه اقتصادی در کف سازی و شیب بندی با بتن فوم توسط این طرح اختلاط سه جزئی ( فوم + سیمان + آب ) به دست می آید کاملا منطقیست که این طرح اختلاط از پر مصرف ترین حالت های تولید بتن سبک باشد .

همچنین مصرف الیاف در بتن فوم مورد استفاده در کفسازی و شیب بندی در جهت جلوگیری از ترک خوردن بتن پس از خشک شدن می باشد که البته ضروری نیست چون هم در طبقات و هم در بام پوسته دیگر بتنی به واسطه اجرای سرامیک و کاشی و یا ایزوگام روی بتن فوم قرار می گیرد . البته بنا به نظر کارفرما و تشخیص پیمانکار ممکن است الیاف نیز در تولید فوم بتن مصرف گردد.

طرح اختلاط بتن سبک مناسب کفسازی داخلی

در اجرای کفسازی داخل ساختمان ها طرح اختلاط 250 کیلوگرم سیمان تیپ 2 پرتلند و 140 لیتر آب به همراه 780 لیتر فوم عمل آوری شده با 45 لیتر آب محلول ، 1 متر مکعب بتن سبک را تولید خواهد کرد که دارای وزن حالت خیس 435 کیلوگرم بر متر مکعب و  وزن نهایی خشک 300 کیلوگرم بر متر مکعب خواهد بود . این طرح اختلاط ، بتن فومی با کیفیت و اقتصادی برای مصرف کفسازی داخلی تولید خواهد نمود .

طرح اختلاط فوم بتن مناسب شیب بندی بام و کفسازی پارکینگ ها

و اما بتن سبک مناسب جهت شیب بندی بام و بتن فوم داخل پارکینگ هر چند ممکن است با طرح اختلاط فوق نیز اجرا گردد اما اگر بخواهم با دید محتاط و با ضریب اطمینان بالاتری طرحی پیشنهاد دهم طرح اختلاط مناسب تری وجود دارد .

در اجرای شیب بندی بام و کفسازی پارکینگ بهتر است طرح اختلاط 300 کیلوگرم سیمان تیپ 2 پرتلند و 170 لیتر آب به همراه 734 لیتر فوم عمل آوری شده با 43 لیتر آب محلول ، 1 متر مکعب بتن سبک را تولید نماید که دارای وزن حالت خیس 513 کیلوگرم بر متر مکعب و  وزن نهایی خشک 400 کیلوگرم بر متر مکعب خواهد بود . این طرح اختلاط ، بتن فومی با مقاومت فشاری بالاتر برای مصرف شیب بندی بام و کف سازی پارکینگ ها تولید خواهد نمود .

لازم است تاکید نماییم هر دو طرح پیشنهاد شده با فرض مصرف فوم با کیفیت و عمل آوری فوم توسط فوم ژنراتور استاندارد می باشد .

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1814 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/10/05
منبع : catfc




  نظرات
بنری ثبت نشده است!