توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی از استراتژی وزارت راه

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ترتیب اولویت پروژه‌های ریلی در بودجه97 و میزان اعتبار تخصیص‌یافته به شرکت راه آهن کشور را تشریح کرد.

توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی از استراتژی وزارت راه

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره میزان اعتبار تخصیص‌یافته به پروژه‌های ریلی کشور در بودجه‌بندی 1397 و ترتیب اولویت پروژه‌های ریلی گفت: خوشبختانه لایحه بودجه 97 در موعد مقرر تقدیم مجلس شده است و فرآیند رسیدگی به آن در مجلس در حال انجام است. این لایحه واجد ویژگی‌های مهم و تغییرات کلانی نسبت به سال‌های گذشته است که آقای نوبخت به‌تفصیل این ویژگی‌ها را به اطلاع مردم رسانده‌اند.

سعید رسولی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: سال 96 شاهد این مسئله بودیم که بودجه طرح‌های عمرانی امسال نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشته است و البته این کاهش در فصول مختلف شدت و ضعف داشته است.

وی گفت: همانظور که مستحضر هستید حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید دولت و شخص رهبر و موردحمایت جدی مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است؛ و این حمایت‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ارزشمندی است که حمل‌ونقل ریلی در توسعه اقتصادی کشور می‌تواند داشته باشد.

رسولی بابیان اینکه دچار تغییرات و تعدیل اعتبارات شده‌ایم گفت: اما به نسبت در برخی از بخش‌های شاهد رشد و در بخشی از حوزه‌ها شاهد کاهش اعتبار در لایحه پیشنهادی هستیم.

این کارشناس مسائل بودجه گفت: این اعدادی که به‌صورت مصوب در قانون بودجه یا لوایح شاهد آن هستیم به‌خودی‌خود بیانگر توجه یا عدم توجه نیست. بلکه در طول سال و در حین اجرای بودجه با تخصیص به‌موقع و تخصیص کامل اعتبارات مصوب است که متوجه می‌شویم تا چه حد فعالیت‌های یک‌بخشی در اولویت قرار دارد؛ بنابراین امیدوارم هر عددی که بر اساس تصمیم مسئولین ذی‌ربط مصوب می‌شود برای حمل‌ونقل ریلی تخصیص پیداکرده و قابلیت عملیاتی و اجرایی درصحنه عمل پیدا کند.

وی گفت: ما برای رسیدن به تکالیفی که قانون‌گذار در برنامه ششم توسعه در حوزه بار و مسافر پیش‌بینی کرده و آن رسیدن به سهم 30 درصدی حمل بار و سهم 20 درصدی جابه‌جایی مسافر است.

رسولی تأکید کرد: برنامه‌های مفصلی در حوزه زیرساخت فنی و زیر بنایی ناوگان و ساختمان و سایر مسائل مربوطه در شرکت راه‌آهن طراحی کردیم.

وی گفت: طبیعی است که شرکت راه‌آهن خود را مجهز به اجرای این برنامه‌ها کرده و تصمیم دارد در انتهای هدف خود برنامه‌ها را محقق کند و امیدواریم در این مسیر سنوات و برش‌های یک‌ساله برنامه با اعتبارات در نظر گرفته شده عملیاتی شود.

رسولی بابیان اینکه بودجه به‌عنوان عالی‌ترین سند و میثاق مشترک دولت و مجلس که در طول سال تنظیم می‌شود گفت: بودجه شرکت راه‌آهن در دو بخش دسته‌بندی می‌شود.

وی در خصوص این دو بخش گفت: بخش اول ، بودجه شرکتی راه‌آهن که بر اساس نظام درآمد-هزینه از محل درآمدهای شرکت تأمین و صرف هزینه‌های جاری ازجمله حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و البته بخشی صرف هزینه نگهداری تأسیسات و ساختمان‌های راه‌آهن می‌شود و بخش اعتبارات هم مربوط به طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای است که ما از محل بودجه عمومی کشور دریافت می‌کنیم؛ این اعتبارات صرف توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ریلی می‌شود و مربوط به سرمایه‌گذاری‌های دولتی می‌شود. به‌این‌ترتیب که شرکت راه‌آهن به‌عنوان کارگزار دولت ، این اعتبارات را دریافت می‌کند و با آن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی را توسعه می‌دهد که به لحاظ حسابداری این دارایی‌های ایجادشده بعداً به دولت منتقل می‌شود.

رسولی درنهایت گفت: استراتژی وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت تدبیر و امید بر این مبتنی بوده که با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی طرح‌ها را پیش ببریم و اتکا را تا جایی که ممکن است به بودجه‌های دولت و قانون بودجه کم کنیم.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1947 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/10/03
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!