افزایش قیمت مسکن نتیجه گران شدن مصالح ساختمانی است ؟

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ، با بیان اینکه رشد قیمت مسکن به علت گرانی مصالح ساختمانی است ، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در عمل رخ نداده که به رشد قیمت مسکن در بازار دامن بزند.

افزایش قیمت مسکن نتیجه گران شدن مصالح ساختمانی است ؟

صدیف بدری با اشاره به برخی زمزمه ها مبنی بر اثرپذیری بازار مسکن از کاهش نرخ سود بانکی ، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در عمل رخ نداده است از این رو نمی توان رشد قیمت ها در بازار مسکن را به مولفه سود بانکی مرتبط دانست.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، با انتقاد از نحوه تسهیلات دهی بانک ها ، افزود: در حال نرخ سود تسهیلاتی بانکی کمتر از 18 درصد نیست که این خود عملکرد خلاف قانون شبکه بانکی و ضعف نظارت ها را نشان می دهد.

تسهیلات مسکن یکم با استقبال کمی مواجه شد

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه کسانی که برای اخذ وام مسکن آن هم از نوع مسکن یکم سپرده گذاری کرده اند تسهیلات با سود 8.5 و 9 درصد در بافت فرسوده دریافت می کنند ، تصریح کرد: این نوع تسهیلات با لحاظ سپرده گذاری نهایت 9 درصد ارایه می شود که باز هم با استقبال آنچنانی مواجه نشده است.

وی ادامه داد: وام هایی که در بافت های فرسوده بانک های عامل داده شده که مابه تفاوت سود آن را باید دولت بدهد دولت به تعهد خود عمل نکرده بانک هم با همان نرخ سود 22 ، یا 21 درصد سابق با مردم برخورد کرده است که در این باره تسهیلات 40 میلیون تومانی با اوراق مشارکت 21 درصد و تقسیط 10 ساله 21 درصد محاسبه شده است.

بدری با تاکید بر اینکه دولت در عمل به وعده های خود برای تنظیم بازار موفق نبوده است ، گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری مردم به هرب بانکی برای اخذ تسهیلات مراجعه کرده اند با جواب رد مواجه شده اند زیرا گویا بانک ها خود را مقید به پرداخت وام ازدواج می دانند.

تسهیلات دهی بانک ها بازار مسکن را با مشکل مواجه کرد

وی با بیان اینکه توقف تسهیلات دهی بانک ها مسکن را دچار مشکل کرده است ، افزود: در ماه های اخیر برخی تحرکات در حوزه مسکن رخ داده و دادو ستدهایی صورت گرفته که درصد کمی از آن به انتقال مالکیت مشارکت بر می گردد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ، با تاکید بر اینکه صدور پروانه های ساختمانی نیز بر تحرک بازار مسکن بی تاثیر نیست ، گفت: در شرایط فعلی آن گونه که انتظار می رود در بازار مسکن تحرک خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عدم همکاری بانک ها با بخش مسکن مشکلات عدیده ای را موجب شده است ، تصریح کرد: در سال های اخیر منابع در اختیار مردم بیشتر به سمت موسسات مالی و اعتباری و بانک های خصوصی سوق پیدا کرده که آن ها نیز با دور زدن قانون و با تشکیل شرکت های صوری سودهای بیشتری به مردم داده و سودهای بیشتری نیز از تسهیلات اخذ کرده اند.

موج سواری دلالان از کاهش نرخ سود بانکی برای افزایش قیمت مسکن

بدری با انتقاد از ضعف نظارت بانک مرکزی بر عملکرد شبکه بانکی کشور ، گفت: با این روال اگر بانک ها ادامه بدهند حرف هایی که رئیس جمهور زدند در شعار می ماند و در عمل چیزی رخ نمی دهد.

وی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در روزهای اخیر موج سواری و دلالی برخی سوءاستفاده کنندگان بوده است ، گفت: با توجه به اینکه اقدام عملی در راستای کاهش نرخ سود بانکی رخ نداده پس افزایش قیمت مسکن با این بهانه نیز منتفی است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دهم ، با بیان اینمه یکی از مولفه های تاثیر گذار در افزایش قیمت مسکن رشد نرخ مصالح ساختمانی است ، افزود: در ماه های اخیر تمام ابزارهایی که منجر به ساخت و ساز می شود اعم از میلگرد ، سیمان و غیره افزایش یافته و به طبع آن قیمت مسکن نیز افزایش می یابد اما بیشتر از اینکه بازار از این مولفه تاثیر پذیرفته باشد از حالت دلالی متاثر است.

وی ادامه داد: عدم وجود کنترل های مناسب بر بازار مسکن از طریق دولت و دستگاه های متولی بازار نیز عامل مهم دیگری است که به حباب قیمتی در بازار مسکن دامن زده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، یادآور شد: دولت در چند ماهه آخر سال باید عزم خود را برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی و همچنین رفتار سوء استفاده کنندگان بازار مسکن جزم کند.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1017 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/27
منبع : sama




  نظرات
بنری ثبت نشده است!