غار یخی چما

غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. غار یخی چما در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف‌های آن تا 50 متر نیز می‌رسد

غار یخی چما

غار چما رو به روی دشت چما قرار دارد و شبیه به تنگه ای بزرگ و انباری پراز برف است و برف‌های روی غار تا 50 متر ارتفاع دارد . البته در فصل تابستان و کم بارش لایه‌های یخی ضخامت محدودی دارد و خیلی نازک و سست است و باید از عبور روی آن‌ها و داخل غار پیش گیری کنید .
غار یخی چما از نادرترین غارهای استان چهار محال و بختیاری است .قرار گیری غار در دره‌های عمیق و انباشته شدن برف‌های چند ساله در این غار باعث شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های برف در تمام فصول سال و به صورت دائمی باقی بمانند. البته غاریخی چما به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین ایران شناخته می‌شود زیرا از زیر یخ‌های غار چما ، چشمه ای آب سرد جریان دارد که به سد کوهرنگ می‌ریزد.این غار با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد برای خیلی از گردشگران ناشناخته است و از جمله کم نظیرترین نقاط گردشگری چهارمحال و بختیاری می‌باشد . نام این غار یخی از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است .

 

لایه‌های یخی این غار در فصول گرم و کم‌بارش دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و سست می‌باشند و باید از عبور بر روی آن‌ها و داخل غار اجتناب نمود. غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.

 علاوه بر این غار یخی چما به بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد زیرا از زیر یخ‌های این غار ، چشمه‌ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد. نامگذاری این غار یخی به «چما» (یا چی‌ما) ، از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است. با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد ، این غار یکی از کم‌نظیرترین نقاط گردشگری استان و حتی کشور است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است.

نشستن برف زمستان در تنگه ای صخره ای ، زاویه تابش نور خورشید به تنگه و آب شدن برفها در تابستان ، باعث فرسایش قسمت پایین برفها شده و به تدریج تشکیل یک غار یخی در طول گذشت صدها هزار سال رقم زده است.سطح وسیع برف در غاریخی چما محلی برای تفریح و سرگرمی جوانان و نوجوانان عشایری منطقه چما شده است,در سال‌های اخیر مسابقات اسکی تابستانه کشور نیز در این محل برگزار می‌شده است.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1159 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/25
منبع : lastsecond




  نظرات
بنری ثبت نشده است!