مزیت استفاده از تکنولوژی BIM در ساخت و ساز

در جریان برگزاری سومین همایش ملی ساختمان پایدار ، مصرف بهینه انرژی با موضوع پنل«ساختمان‌های با رتبه انرژی برتر – راهکارهای تجویزی و کارکردی مطرح» در محل مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

مزیت استفاده از تکنولوژی BIM در ساخت و ساز

به گزارش «صما» این پنل به ریاست حامدمانی فر؛ مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و با حضور بهروز محمد کاری؛ رئیس بخش انرژی ، نور و آکوستیک مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و با ارائه سید عباس صفوی از معاونت فنی و مهندسی سپاه ، سامیار حقیقت مدیرعامل شرکت تکوین رسانه ، فرهاد غلامی دبیر کمیسیون انرژی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور و فتوحی از پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی در ساختمان و تحول بازار برگزار شد.

در این پنل مباحثی در خصوص الگوسازی برای ساختمان‌های با رتبه برتر ، ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری از طریق بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست ، راهکارهای تأمین بودجه (در پروژه‌های دولتی و خصوصی) برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و جایگاه شبه‌سازی انرژی در فرآیند طراحی ساختمان کم‌مصرف و سبز ارائه شد.

پایش مصرف انرژی پروژه‌ها باید به‌صورت مستمر انجام شود

در ابتدای این پنل مدیرعامل تکوین رسانه بابیان اینکه مدیریت انرژی در ساختمان‌ها نباید به‌صورت مقطعی انجام شود گفت: پایش پروژه‌ها باید به‌صورت روتین و مداوم انجام گیرد تا بتواند تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشد.

سامیار حقیقت ، حلقه مفقوده در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی را فقدان یک روش استاندارد و قابل‌اتکا برای پایش و اندازه‌گیری مصرف انرژی در ساختمان دانست و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ادعا دارند که تولیدات آن‌ها تا حدی در مصرف انرژی کاهش ایجاد می‌کند ، اما هیچ روش استانداردی برای صحه گذاشتن روی این ادعا وجود ندارد.

وی تأکید کرد: بنابراین هیچ‌گاه این ادعا مستدل نشده است ، چون هیچ الزامی برای دستگاه‌ها جهت استقرار سیستم پایش انرژی وجود ندارد.

این مدیرعامل همچنین گفت: با ارائه پاورپوینتی در خصوص راهکارهای پایش انرژی اشاراتی به لزوم ایجاد بخش خدمات انرژی در ساختمان‌های بزرگ داشت.

حقیقت گفت: به‌هرحال تجزیه‌وتحلیل مصرف انرژی می‌تواند رویکرد مناسبی برای تعدیل مصرف انرژی محسوب شود. با این تحلیل‌ها می‌توان دریافت در کجا و در چه زمانی با هدر رفت انرژی روبرو هستیم.

وی درنهایت گفت: باید در مقوله پایش به پارامترهای فصلی توجه داشته و نسبت به این پارامترها راندمان روشنایی و تهویه را تنظیم کنیم.

باید در مقوله انرژی نگاه جامع و پیچیده‌ای داشته باشیم

در ادامه همین پنل عباس صفوی از معاونت فنی و مهندسی سپاه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان زیرمجموعه سپاه گفت: در سازمان‌های دولتی و نظامی چندان به بحث کاهش مصرف انرژی توجه نمی‌شود.

سید عباس صفوی با اشاره به اقدامات متعددی که در حوزه توجه به زیرساخت‌های فنی و مهندسی صورت گرفته است گفت: بخشی از این اقدامات شامل تهیه استانداردهای سازمان بوده است و در این حوزه تهیه برچسب انرژی ساختمان برای ساختمان‌های موجود و تعیین رتبه این ساختمان‌ها را با سیستم خاص پیگیری کرده‌ایم.

وی همچنین نکته بسیار مهم اما فراموش‌شده در بخش علمی و تخصصی ایران را بحث نگه‌داری و تعمیرات ساختمان دانست و گفت: در دنیا این موضوع مهم به بحث حفظ انرژی گره‌خورده است ، درحالی‌که عقب‌ماندگی در این حوزه در کشور ما بسیار بالاست.

صفوی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به سند راهبردی انرژی و تدوین استانداردها باید به‌صورت استراتژیک و پیچیده اندیشید گفت: گفت: باید در مقوله انرژی نگاه جامع و پیچیده‌ای داشته باشیم؛ و شایسته‌سالاری را در این مقوله مهم بدانیم.

وی درنهایت اشاره‌ای به طرح مجاب سپاه برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های این ارگان پرداخت و اشاره داشت در پنل دیگری در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان باهدف راه‌اندازی بازار

در ادامه همین پنل سعید فتوحی ، معاون مدیر پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی در ساختمان و تحول بازار گفت: بررسی و بازبینی اسناد سیاسی ، قوانین و استانداردهای کارایی انرژی و محیط‌زیست در کنار برچسب انرژی ساختمان باهدف طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین بخشی و اجرای آن از مهم‌ترین رویکردهای اصلی این پروژه به‌منظور رسیدن به چشم‌انداز اشاره‌شده است.

وی افزود: دستیابی به افزایش کارایی انرژی ساختمان‌های مسکونی و تجاری – اداری به‌منظور کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تصمیم به اجرایی سازی این پروژه با همکاری مشترک سازمان تسهیلات محیط‌زیست (GEF) و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) ، کرده‌ایم.

فتوحی بابیان اینکه اجرای پروژه‌های پایلوت کارایی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان‌های نمونه و اجرای فرایند ارزیابی و صحه-سنجی در دست‌کار است ، بیان کرد: ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان با آموزش حرفه‌ای تمام ذینفعان ، زنجیره ارزش کارایی انرژی و محیط‌زیست در کنار تهیه مشوق‌ها و جریمه‌ها در جهت توسعه طرح‌های پیشنهادی فرایند تأمین مالی همسو خواهد شد.

معاون مدیر پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی در ساختمان و تحول بازار بر ضرورت بهینه‌سازی انرژی در ساختمان و ظرفیت‌سازی توسعه فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی و دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: بررسی و بازبینی اسناد سیاستی ، قوانین و استانداردهای کارایی انرژی و محیط‌زیست در کنار برچسب انرژی ساختمان باهدف طراحی برنامه راهبردی ، عملیاتی بین بخشی و اجرای آن ، اجرای پروژه‌های پایلوت کارایی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان‌های نمونه و اجرای فرایند ارزیابی و صحه سنجی و ظرفیت‌سازی برای فعالیت‌های شرکت‌های خدمات انرژی ، همچنین ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان باهدف راه‌اندازی بازار ، بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست از موارد مهمی است که به‌منظور کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به آن پرداخته خواهد شد. وی در نهایت در خصوص اجرای کاهش مصرف انرژی در چند ساختمان مطالبی با نمودار و درصدهای کاهش ارائه داد.

در حوزه ساختمان سبز آیین‌نامه و استاندارهای خاصی وجود ندارد

در ادامه همین پنل فرهاد غلامی؛ دبیر کمیسیون انرژی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با ارائه پاورپوینتی در خصوص تعریف ساختمان سبز گفت: متأسفانه در حوزه ساختمان سبز آیین‌نامه و استاندارهای خاصی وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به سهم ساختمان‌ها در مصرف منابع و تولید آلاینده‌های محیط‌زیستی و رشد فزاینده این سهم ، امروزه توجه به گسترش ساخت ساختمان‌های دوستدار محیط‌زیست به رویکردی جهانی تبدیل‌شده است. توسعه مدل‌های محیط‌زیستی در مناطق مختلف جهان نشان‌دهنده تلاش‌های نظام‌مند در این زمینه است.

غلامی با ارائه کلیتی از ساختمان سبز درنهایت اشاره داشت: در حال حاضر ساختمان سبز تعریف و ساختار مشخصی در کشور نداشته و البته در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای طراحی و ایجاد این نوع ساختمان‌های شکل‌گرفته است.

وی در ادامه اشاره‌ای به آیین‌نامه لید ساختمان سبز داشت و در این خصوص گفت: گواهینامه لید سعی بر این دارد که تمامی انواع ساختمان‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد و می‌تواند برای تمام انواع ساختمان‌ها شامل ساخت‌وسازهای جدید و نوسازی‌های کلی ساختمان‌های موجود فضاهای تجاری ، هسته یا پوسته یک ساختمان ، مدرسه یا منزل ، استفاده شود. البته این گواهینامه برای واحدهای همسایگی ، فضاهای بهداشتی و خرده‌فروشی‌ها نیز در چند پروژه در حال آزمایش شدن است.

غلامی درنهایت گفت: گواهینامه LEED یک سیستم امتیازی است. پروژه‌های ساختمانی برای اینکه معیارهای ویژه ساختمان‌های سبز را داشته باشند و به‌عنوان یک پروژه سبز شناخته شوند می‌بایست امتیازهای گواهینامه لید را به دست آورند. این پروژه‌ها می‌بایست در هفت معیار پیش‌نیازهای سخت گیرانه آن‌ها را کسب کرده تا در ادامه بتوانند امتیازهای این معیارها را کسب کنند.

استفاده از تکنولوژی BIM ساخت‌وساز ارزان‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند

در پایان پنل نیز حامدمانی فر در خصوص BIM(مدلسازی اصلاعات ساختمان) وتاثیر آن بر کاهش بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: کاهش هزینه‌ها و ریسک نهایی کارفرمایان ، پیمانکاران ، طراحان ، مهندسان و بهره‌برداران ساختمان از طریق به‌کارگیری سیستم BIM ازجمله مزایای این فرآیند است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در این تکنولوژی هدف این است که طراحی استانداردی انجام دهیم و بر اساس طرح ساختمان‌ها را خلق کنیم و بتوانیم داده‌های مختلف را بر روی ساختمان‌ها پیاده کنیم و با آنالیز داده‌ها مرحله ساخت را سرعت ببخشیم تا زمانی که سیستم سازه‌ای و تأسیسات می‌خواهد به آن طرح در حال اجرا اضافه شود مشکلات احتمالی قابل پیش‌بینی باشد.

حامدمانی فر همچنین استفاده از فنّاوری BIM را کاهش هزینه‌ها و اقتصادی شدن ساخت‌وساز عنوان کرد و گفت: BIM کمک می‌کند تا مدیریت بهتری داشته باشیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی این سیستم را در جهت مشخص شدن شاخص‌ها و استفاده از نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد و گفت: هدف استفاده از این تکنولوژی تسریع در امر ساخت‌وساز و ایمنی بیشتر در ساختمان‌ها در تحقق توسعه پایدار است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که باید سیاست‌گذاری BIM را در ایران اجرایی کنیم.

مانی فر با اشاره به اینکه کشورهای آمریکا ، آلمان ، فرانسه و انگلستان در زمینه BIM پیشرو هستند گفت: این سیستم تصویر روشنی از طرح ، مصالح به‌کاررفته در ساخت‌وسازها و ایمنی آینده آن‌ها را ارائه می‌کند.

شایان‌ذکر است در پایان پنل حاضران به پرسش و پاسخ در خصوص راهکارهای بهینه‌سازی مصرف سوخت پرداختند.

 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1134 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/22
منبع : صما




  نظرات
بنری ثبت نشده است!