بروزرسانی استانداردهای ساخت و ساز

استادیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان این‌که زلزله ۲۱ آبان کرمانشاه علاوه بر شهرهای ایران در شهرهای اربیل ، نجف و کربلا نیز احساس شد ، بر لزوم به‌روزرسانی استانداردهای ساخت‌وساز تاکید کرد.

بروزرسانی استانداردهای ساخت و ساز

دکتر سیدمجتبی موسوی در نشست بررسی زلزله ۲۱ آبان سرپل ذهاب کرمانشاه با بیان این‌که این زلزله در شهرهای زیادی از ایران و همچنین اربیل ، نجف و کربلا احساس شد ، افزود: سازه‌هایی که بر روی تپه ساخته شده‌اند ، تخریب بیشتری نسبت به سایر سازه‌ها داشته‌اند.

وی با بیان این‌که ریزش سنگ موجب آسیب رسیدن به دکل‌های برق و قطع برق در سرپل ذهاب شد ، اظهار کرد: علاوه بر آن سازه‌هایی که در اطراف رودخانه‌ها ساخته شده بودند به دلیل آبرفتی بودن زمین و ضعف در اجراء بر اثر این زلزله تخریب شدند.

موسوی با اشاره به وضعیت ساخت‌وسازها خاطرنشان کرد: در یک منطقه‌ای سازه‌ها بعد از زلزله پا برجا مانده بودند ولی ساختمان‌های مجاور این سازه‌ها به طور کامل تخریب شده بودند.

این محقق با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ساخت ساختمان‌ها ، یادآور شد: ساخت‌وسازها باید مطابق بر پهنه‌بندی و ریز پهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای  ساخته شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن به تجهیزات در برنامه برای بوم‌ساخت و مصالح بومی نیاز داریم؛ ضمن آن‌که بازنگری و به‌روزرسانی استانداردها و مقررات ملی {ساختمان} ضروری است


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1142 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/21
منبع : ایسنا




  نظرات
بنری ثبت نشده است!