کوهی که همیشه در آتش می سوزد

سرزمین مان ایران جاذبه های زیادی را در خود جای داده که بعضی از آن ها عجیب و غیر قابل باورند. برای دیدن یکی از عجیب ترین جاذبه های ایران باید راهی استان خوزستان شوید ، در خوزستان کوهی آتشین وجود دارد که همیشه در حال سوختن است و تماشای آن در هنگام شب می تواند یکی از به یاد ماندنی ترین تصاویر را خلق کند. این کوه آتشین مدت هاست که به نام «تشکوه» معروف است و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند

کوهی که همیشه در آتش می سوزد

این کوه حتی از کنار جاده هم به خوبی دیده می شود و چشم اندازهای جذابش مخصوصا درهنگام شب باعث شده که گردشگران زیادی برای دیدن آن به استان خوزستان بروند. در اینجا تپه هایی وجود دارد که با صدها شعله رنگی روشن شده اند و از فاصله دور هم هر رهگذری را محو تماشا می کنند. شاید تا به حال فوران آب را از میان تپه ها زیاد دیده باشید اما در اینجا از حفره میان تپه ها نه آب که آتشی سوزان بیرون می آید و منظره ای منحصربفرد و خارق العاده را پدید می آورد. برای دیدن این کوه عجیب باید راهی استان خوزستان و جاده رامهرمز – ابوالفارس شوید همین که به امتداد روستای ماماتین (بین رامهمز و ایزه) رسیدید در کنار جاده تپه هایی سوزان  شعله ور نظرتان را جلب می کنند ، تپه هایی که هر چه هوا تاریک تر باشد بیشتر به چشم می آیند و باشکوه تر هستند.

اگر در هنگام شب در این مسیر باشید این کوه چنان درخشندگی خیره کننده ای دارد که امکان ندارد چشم هایتان به آن خیره نماند. این کوه از مهمترین جاذبه ها این شهر است و در لیست آثار ملی ایران هم قرار دارد. همانطور که گفتیم اسم کوه ، تشکوه است و به زمان محلی تشکوه یعنی کوه آتشین. این کوه زمان های زیادی است که از صبح تا شب می سوزد و جاذبه ای بدیع را خلق کرده است. حتما برایتان این سوال پیش آمده که دلیل آتشین بودن این کوه چیست؟ و چه منبع سوخت تمام نشدنی ای دارد که همیشه به سوختن ادامه می دهد؟ کارشناسان زمین شناسی معتقدند که علت آتشین بودن کوه این است که در زمین گوگرد وجود دارد و از طرفی گاز طبیعی از عمق لایه های زمین به سطح زمین متصاعد می شود. گازهای هیدروکربوری از هر شکافی که بر روی زمین وجود داشته باشد به بیرون می آیند و آتش می گیرند. هر چند که این آتش در تمام مدت شبانه روز بر روی سطح کوه وجود دارد اما در شب بیشتر از هر زمان دیگری دیده می شوند. در نزدیکی این کوه گاز زیادی در هوا متصاعد شده و برای همین نباید هیچ آتشی در این ناحیه روشن شود. اگر خیال دارید که برای دیدن این جاذبه منحصربفرد راهی این منطقه شوید باید بدانید که برای رسیدن به اینجا به کمک مردم محلی نیاز دارید چون هیچ تابلویی در این منطقه نیست تا برای رسیدن به این جاذبه شما را راهنمایی کند.

اما این کوه تنها جاذبه روستای ماماتین نیست در اینجا چشمه های زیادی را پیدا می کنید که در آن ها به جای آب هایی زلال قیرهایی طبیعی وجود دارد. اما جالب است که یک نمونه دیگر از این کوه هم در ایران وجود دارد ، کوهی که که در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری قرار گرفته و به نام کوه سوخته معروف است. در آنجا هم از میان سنگ ها و خاک ها ، آتش شعله ور می شود و دود سیاه آن آسمان را فرا گرفته است. این دود به قدری تیره و سیاه است که فضای اطراف کوه کاملا در زیر هاله سیاه رنگی پنهان شده است. این کوه از نظر اندازه از تشکوه کوچک تر است و چیزی که آن را از کوه های اطراف متمایز کرده رنگ سیاه آن است. در قله این کوه شکاف عمیقی هست که به نظر می آید در اثر رانش زمین به وجود آمده و محل اصلی خارج شدن گاز است و آتش از میان این شکاف به بیرون می زند. ظاهر خاص کوه سوخته و همینطور شواهد هیدروکربوری ای که بر روی وجود دارد باعث شده تا این کوه یکی از سایت های باارزش زمین شناسی باشد و زمین شناسان و علاقمندان به آثار طبیعی را به خود جذب کند.

مدت های زیادی از آتشین بودن این کوه می گذرد اما شهرت آن در سال های اخیر باعث شده که به تازگی گردشگران بیشتری داشته باشد. به غیر از گردشگران ، علاقمندان به زمین شناسی هم سفری به این ناحیه ترتیب می دهند تا این جاذبه عجیب و ویژگی های ظاهری آن را از نزدیک ببینند. این جاذبه از شگفتی های کشورمان ایران است و بازدید از آن می تواند تجربه ای متفاوت را برایتان رقم بزند. اگر به دنبال مشابه این کوه در خارج از ایران هستید جالب است که نمونه ای از آن در نزدیکی شهر باکو در کشور آذربایجان هم وجود دارد. آتش این کوه هم  به خاطر میدان های گازی به وجود آمده و یکی از منحصربفرد ترین جاذبه های طبیعی دنیا را به وجود آورده است. تماشای این کوه مطمئنا شما را یاد تشکوه در ایران می اندازد.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1186 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/12
منبع : eligasht




  نظرات
بنری ثبت نشده است!