مهندسان ساختمان بی دوام یا سازندگان؟؟

نظارت نادرست بر ساختمان‌ها به‌ویژه در زمینه انبوه‌سازی‌ و همچنین امضافروشی‌های رایج و نظارت‌های سرسر‌كی ، تخریب‌های ساختمانی زیادی را در حوادثی چون زلزله‌ ایجاد كرده است.

 مهندسان ساختمان بی دوام یا سازندگان؟؟

در حوادث طبیعی اخیر در کشورمان بیشترین تلفات انسانی در مكان‌هایی بوده كه تجمع زیادی در آن وجود داشته است. در سایر كشورها ، تجربه‌های زیادی در این زمینه كسب و قوانین محكمی برای آن تدوین شده است ، به‌گونه‌ای که اشخاص فعال در زمینه ساخت‌و‌ساز الزاما باید قوانین و استانداردهای لازم را در این زمینه رعایت کنند. متاسفانه ایران در عرصه ساختمان‌سازی و نیز نظارت بر آن مشكلات زیادی دارد.

نظارت نادرست بر ساختمان‌ها به‌ویژه در زمینه انبوه‌سازی‌ و همچنین امضافروشی‌های رایج و نظارت‌های سرسر‌كی ، تخریب‌های ساختمانی زیادی را در حوادثی چون زلزله‌ ایجاد كرده است.

ساختمان‌ها در استانداردهای مختلف دنیا به سه دسته تقسیم می‌شوند. این ساختمان‌ها شامل بادوام ، كم‌دوام و بی‌‌‌دوام هستند. ساختمان‌هایی وجود دارند كه برای زلزله‌هایی با شدت بالا طراحی شده و همچنین ساختمان‌هایی نیز هستند كه با سیستم سنتی و تنها برای مقاومت در برابر یك زلزله طراحی شده‌اند.

این ساختمان‌ها در برابر زلزله با ریشتر بالا نیز مقاوم هستند ، اما برای زلزله دوم و سوم معلوم نیست مقاومت لازم را داشته باشد. دسته‌ای دیگر از ساختمان‌های بادوام نیز وجود دارد كه بسیار سبك هستند و طوری طراحی شده‌اند كه برای زلزله‌های متعدد مقاومت بالاتری دارند. 65درصد ساختمان‌ها در ایران از نوع كم‌دوام و بی‌‌‌دوام است. عمدتا ساختمان‌هایی كم‌دوام هستند كه برای آنها سازه و اسكلت مهندسی‌ساز به كار رفته است. ساختمان‌های بی‌‌‌دوام نیز ساختمان‌هایی هستند كه سازه ندارند و با آجر و گل و خشت ساخته شده‌اند. این ساختمان‌ها بیشتر شامل خانه‌های روستایی می‌شوند و ساختمان‌های ایران از نوع با دوام‌های سنتی‌ساز هستند.

ساختمان بادوام سنتی‌ساز با روش‌های مهندسی و با مصالح سنتی ساخته شده‌اند و از نوع ساختمان‌های فوق‌سبك نیستند. ساختمان‌های بادوام به دو دسته تقسیم می‌شوند. ساختمان‌هایی كه با مصالح سنتی و سنگین ساخته ‌شده‌اند و ساختمان‌هایی كه با مصالح پیشرفته و مهندسی‌ساز و فوق‌سبك هستند. لازم به ذكر است ، ساختمان‌های بادوام در ایران ، تنها برای مقاومت در برابر یك زلزله ساخته شده است. 35‌درصد ساختمان‌هایی كه به‌نظر بادوام هستند ، در مناطق شهری قرار دارند ، ولی سهم عمده ساختمان‌های ایران از نوع بی‌‌‌دوام است. از نظر زلزله ، ساختمان‌های بی‌دوام در ایران حتی مهلت لازم را به ساكنان خود نمی‌دهند كه از ساختمان خارج شوند و بلافاصله تخریب می‌شوند و از بین می‌روند.

ساختمان‌هایی هستند كه به‌ظاهر با دوام و مهندسی‌سازند ، اما احتمالا در آن نظارت كافی صورت نگرفته و حتی قابلیت لازم را در برابر زلزله محاسبه‌شده ندارند. سیستم امضافروشی یكی از عوامل اصلی ساخت این نوع ساختمان‌هاست. در ایران برای سازنده اهمیت ندارد چه نوع ساختمانی با چه میزان مقاومت می‌سازد ، چرا كه هرچه بسازد می‌تواند در بازار به فروش برساند. نبود نظارت دقیق و امضافروشی باعث شده برخی انبوه‌سازان تنها به فكر سود خود باشند و مطابق با استانداردها عمل نكنند. در ایران نظارت تشویقی وجود ندارد و نظارت پلیسی است.

در این شیوه مهندس بر سر ساختمان قیمت امضای خود را بالا می‌برد و سازنده نیز رغبتی برای نظارت اصولی ندارد ، لذا با پرداخت قیمت مدنظر بحث نظارت را منتفی می‌كند. نظام تشویقی برای ساخت ساختمان مرغوب در ایران وجود ندارد و در تمام دنیا كنترل و نظارت پلیسی قابل خریدن است و در آن فساد ایجاد می‌شود. در سایر نقاط دنیا تشویق‌هایی كه درزمینه رعایت استانداردسازی در ساخت‌و‌ساز ایجاد می‌شود ، سازنده را راغب می‌كند تا طبق اصول استاندارد دست به ساخت‌و‌ساز بزند.

ایران در زمینه مهندسی ، ایران عقب‌تر از سایر علوم ساخت‌وساز در دنیا نیست و از نظر نیروی انسانی نیز كمبودی ندارد. مشكل در این است كه سازنده‌ای كه در حال ساخت‌و‌ساز است بی‌اعتناست به اینكه مرغوب بسازد یا نامرغوب؛ چون تفاوتی ندارد ساختمان به چه شیوه‌ای ساخته شود و مشتری لازم در بازار عرضه وجود دارد.

ناآگاهی مردم در زمینه ساختمان‌های استاندارد باعث می‌شود كه مردم هرگونه ساختمانی را بخرند. در سایر نقاط دنیا خود سازنده حاضر نیست ساختمانی بی‌كیفیت بسازد ، چون با ساخت ساختمان نامرغوب از بسیاری از مزایا محروم می‌شود و اگر ساختمان با كیفیت خوب ساخته شود ، از تشویق‌های زیادی بهره‌مند می‌شود.

اگر ساختمان در سایر نقاط دنیا بد ساخته شود ، مردم با آگاهی بالا آن را نمی‌خرند و فروشنده نمی‌تواند در بازار آن را ارائه كند. برای نمونه هیچ‌بانكی حاضر نیست به سازنده ساختمان بی‌كیفیت تسهیلات دهد و هیچ‌بیمه‌ای حاضر نیست ساختمان را بیمه كند. انسجام در تمام نهادهای سایر نقاط دنیا برای ساخت ساختمان‌های مرغوب به چشم می‌خورد.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1264 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/08/24




  نظرات
بنری ثبت نشده است!