پارک تکسیم استانبول جاذبه گردشگری ترکیه

پارک تکسیم( Taksim Gezi ) در مرکز شهر و در نزدیکی میدان Taksim در منطقه Beyoğlu استانبول یکی از آخرین فضاهای سبز در شهر و یکی از کوچکترین پارک های استانبول است. در ماه مه سال 2013 ، برنامه ریزی طرحی برای جایگزینی پارک و ساخت یاد بود بازسازی سربازان نظامی سابق تاکسیم (تخریب شده در سال 1940) در نظر گرفته شد و همچنین طرحی برای ساخت یک مرکز خرید در نزدیکی میدان تکسیم ارائه شد که موجب اعتراضات زیادی در سراسر کشور ترکیه شد.

پارک تکسیم استانبول جاذبه گردشگری ترکیه

پارک تکسیم( Taksim Gezi ) در مرکز شهر و در نزدیکی میدان Taksim در منطقه Beyoğlu استانبول یکی از آخرین فضاهای سبز در شهر  و یکی از کوچکترین پارک های استانبول است. در ماه مه سال 2013 ، برنامه ریزی  طرحی برای جایگزینی پارک و ساخت یاد بود بازسازی سربازان نظامی سابق تاکسیم (تخریب شده در سال 1940) در نظر گرفته شد و همچنین  طرحی برای ساخت یک مرکز خرید در نزدیکی میدان تکسیم ارائه شد که موجب اعتراضات زیادی در سراسر کشور ترکیه شد.

پارک تکسیم Taksim Gezi در سایت سابق باربارزه توپخانه حلیل پاشا ، یک مجتمع بزرگ ارتش نظامی مربع شکل با زمین باز و متشکل از زمین های که در سال 1806 در نزدیکی "مراکز دفن فرانک و ارمنستانی ها" بود واقع شده است.

از 1560 تا 1939 ، قبرستان ارمنستان (Pangaltı) در بخش شمالی پارک تکسیم امروزی و در نزدیکی بیمارستان سورپ واقع شده بود. قطعه زمین گورستان توسط دولت ترکیه به عنوان بخشی از برنامه های هنری برای ساخت پارک تاکسیم گزی مصادره شد و پس از آن در سال 1939 تخریب شد. در سال 2013 ، در طول حفاری هایی که برای تونل خیابان Cumhuriyet به عنوان بخشی از پروژه پیاده روی میدان تاکسیم انجام شد ، 16 سنگ قبر از گورستان کشف شد.

یکی از دروازه های ورودی اصلی که به سبک شرق شناسی طراحی شده بود از قلعه های توپخانه توپ حلیل پاشا بود  که در سال 1921 به ورزشگاه تکسیم تبدیل شد. این ساختمان بین 1939 و 1940 به عنوان بخش جنوبی پارک تاکسیم گزی جایگزین شد.

 تکسیم در قرن نوزدهم ، به عنوان قلعه بزرگ توپخانه در مجتمع قلعه توپخانه حلیل پاشا در سال 1806 ساخته شده است. نمای طرح در سربازخانه ها در معماری اواخر عثمانی طراحی شده است ، به عنوان گنبد پیاز در دروازه ورودی برجسته ، که متعلق به معماری کلاسیک عثمانی نیست.  این محل سربازخانه ها در طول حادثه 31 مارس سال 1909 آسیب دیدند. سربازخانه هایی که بعدها در سال 1921 به ورزشگاه تکسیم تبدیل شدند ، بین 1939 و 1940 به عنوان بخشی از برنامه های هنری آقای هنری پروست برای ساخت پارک تاکسیم گزی تخریب شدند.

در سال 1936 ، معمار و برنامه ریز شهری فرانسوی ، هنری پروست (1959-1874) به  دعوت رئیس جمهور مصطفی کمال آتاتورک به ترکیه دعوت شد. او به تهیه نقشه برنامه ریزی و بازسازی  و شهرک بندی استانبول که تا سال 1951 ادامه داشت ، مشغول شد. طبق طرح پروست برای میدان تکسیم ، که در سال 1939 تکمیل شد ، ساختمانهای سربازخانه بین سالهای 1939 و 1940 توسط فرماندار شهر تخریب شد و شهردار لوتیفی کیدار (1938-1949) پروست محل قبل از تخریب را به شرح زیر توصیف کرد:

این منطقه شامل بقایای قدیمی یک گورستان قدیمی ، ساختمان های گاراژ متعدد ساخته شده ، ویرانه ها و تعدادی از مغازه ها و کافه ها در اطراف میدان بود که در آن بنای یادبود واقع شده بود.

لازم به ذکر است که در سال 1921 ، حیاط داخلی سربازان مجددا مرتب شده و به عنوان ورزشگاه تاکسیم مورد استفاده قرار گرفت. تیم ملی فوتبال ترکیه اولین بازی رسمی خود را در این ورزشگاه در برابر رومانی در 26 اکتبر 1923 انجام داد که نتیجه آن 2-2 بود. مسابقات فوتبال در این ورزشگاه در 25 مارس 1940 متوقف شد.

 

طرح اصلی شهر که توسط پروست که در سال 1939 به تصویب رسید ، پارک تاکسیم گزی پارک را با فضای سبز پیوسته فراهم کرد که به نام پارک شماره 2 ، مساحت 30 هکتار را بین محله های تاکسیام ، نیشانتزی و گسترش به بسفر از جمله دره پارک بزرگتر در نظر گرفته شده بود تا فضای سبز برای تفریح ​​به ساکنان و گردشگران استانبول ارائه دهد ، اما هرگز به طور کامل به آن توجه نشده بود.

 

احداث پارک Taksim Gezi در سال 1943 تکمیل شد و به افتخار دومین رئیس جمهور ترکیه ، İmst İnönü (در سال 1938 تا 1950) توسط لوتیفی Kıldar شخصا باز شد. منطقه پوشش پارک در سال های بعد با ساخت هتل های بزرگ در منطقه دور افتاده کاهش یافت. با این وجود ، پارک همچنان یک منطقه تفریحی مهم در مرکز شهر بود و ظاهر آن پس از ترمیم بهتر شد. 


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1643 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/08/05
منبع :




  نظرات
بنری ثبت نشده است!